نماینده پیشین امریکا برای افغانستان می‌گوید قبل از فرار اشرف غنی، امید برای تقسیم قدرت وجود داشت. زلمی خلیلزاد به رسانه آکسیوس گفت تا ۱۵ اگست ۲۰۲۱ امید برای تقسیم قدرت بود و طالبان هم قبول کرده بودند وارد کابل نشوند تا با شماری از سیاستمداران ارشد از جمله حامد کرزی دیدار کنند.

آقای خلیلزاد که نماینده ویژه دونالد ترامپ و جو بایدن برای افغانستان بود، پیش از این هم گفته بود که توافق شده بود طالبان وارد کابل نشوند و قدرت به مسالمت‌آمیز از طریق یک لویه جرگه، منتقل شود.

اشرف غنی پس از فرار از افغانستان مدعی شد که اگر در افغانستان می‌ماند توسط طالبان کشته می‌شد. او پس از فرار در پیامی در توضیح ترس خود گفت که حتی فرصت پوشیدن کفش را نداشت.

آقای خلیلزاد در واکنش به این اظهارات اشرف غنی گفته بود که اگر او واقعا ترسیده بود باید از امریکا کمک می‌خواست که نکرد.

در سویی دیگر اشرف غنی، خلیلزاد را مقصر می‌داند.

آقای غنی در مصاحبه اخیر خود با ای‌بی‌ان گفت که روند صلحی را که خلیلزاد مدیریت می‌کرد، “فاجعه” بود.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان حتی خلیلزاد را متهم کرد که با وعده‌های دروغین خود اقشار سیاسی افغانستان را پراکنده کرد.

آقای خلیلزاد که تاکنون به این اظهارات واکنش نشان نداده بود در گفتگو با آکسیوس اظهارات اشرف غنی را “تاسف‌بار” خواند و گفته او تا چه حد “خود اندیشی” کرده است.

نماینده پیشین امریکا برای مذاکرات صلح افغانستان همچنین ابراز تاسف کرده که «ما نتوانستیم قبل از ورود طالبان به یک توافق سیاسی دست یابیم.»

آقای خلیلزاد می‌گوید هرچند حالا طالبان در قدرت هستند، اما تا زمانی که این گروه به سمت یک دولت فراگیر حرکت نکند، به رسمیت شناخته نمی‌شود و تحریم‌های بین‌المللی نیز رفع نخواهد شد.

با این حال این دیپلومات می‌گوید ایالات متحده به طالبان پیام داده که در صورت تحقق دو شرط، آماده گفتگو خواهد بود: آزادی مارک فریکس، زندانی امریکایی و بازگشایی مدارس به روی دختران.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *