نیکی هیلی، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل می‌گوید که با خروج ایالات متحده از افغانستان، جهان کمتر امن شده است. او با اشاره به حمله روسیه بر اوکراین و مانورهای نظامی چین در اطراف تایون، گفت که خروج امریکا از افغانستان مثل نشان دادن چراغ سبز به تمام دشمنان امریکا در جهان بود.

نیکی هیلی به فاکس نیوز گفت: «اشتباه خروج از افغانستان، چراغ سبز به هر دشمنی بود که ما داشتیم. سپس دیدید که روسیه به اوکراین حمله کرد و چنین تایوان را تهدید می‌کند.»

او افزود که خروج از افغانستان امریکا را ضعیف و جهان را کمتر امن کرده است. او گفت: «اکنون می‌بینید که ایران تلاش می‌کند سلاح هسته‌ای بسازد. آنان حتا در تلاش اند امریکایی‌ها را در خاک خود ما ترور کنند.»

با آن که اشاره نیکی هیلی به شخص خاصی نبود اما امریکا چندی پیش، ایران را متهم به برنامه‌ریزی برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در زمان ترامپ کرد.

خانم هیلی گفت که امریکا اکنون کل تلاش خود را به احیای توافقنامه هسته‌ای با ایران متمرکز کرده است. او احیای این توافقنامه را «فاجعه‌بار» دانست.

با آن که شمار زیادی از جمهوری‌خواهان، به شمول نیکی هیلی، دولت بایدن را مقصر سقوط افغانستان به دست طالبان می‌دانند اما این دولت ترامپ بود که با طالبان توافقنامه دوحه را امضا کرد.

در همین حال، آدام کینزینگر، یک عضو مجلس نمایندگان امریکا روز سه‌شنبه گفت که خروج ایالات متحده از افغانستان توسط رئیس‌جمهور ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه او راه‌اندازی شده بود.

او می‌گوید که ترامپ، پمپئو و بایدن همه مقصر سقوط افغانستان و خروج پر آشوب امریکا از این کشور اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *