گوردون براون، نماینده ویژه سازمان ملل برای آموزش جهانی می‌گوید که سازمان همکاری اسلامی در تعامل با طالبان، آموزش و کار دختران و زنان افغانستان را در محراق تلاش‌های دیپلماتیک خود قرار دهد.

او ممنوعیت آموزش دختران را «تبعیض» می‌داند و می‌افزاید که کسی نباید در مقابل آن سکوت کند.

نخست وزیر سابق بریتانیا که اکنون فرستاده ویژه سازمان ملل برای آموزش جهانی است، در مقاله‌ای می‌نویسد: «قرآن، کتاب مقدس مسلمانان زنان و مردان را به خواندن، تفکر و تعلیم تشویق می‌کند.»

او با اشاره به یک سخن مشهور پیامبر اسلام، می‌گوید با آن که حضرت محمد تعلیم و تربیت را به عنوان یک وظیفه دینی برای زن و مرد توصیه می‌کرد و می‌گفت «ز گهواره تا گور دانش بجو» اما ممنوعیت آموزش دختران بالای صنف ششم توسط طالبان، افغانستان را به تنها کشور مسلمانی تبدیل کرده است که آموزش ثانویه دختران در آن ممنوع است.

به گفته نماینده سازمان ملل برای آموزش جهانی، در اولین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت، بیش از ۱۸۸۰ مکتب متوسطه دخترانه در افغانستان همچنان بسته است.

او می گوید که طالبان نیمی از نیروی کار جامعه را از کمک به بازسازی افغانستان محروم کرده اند.

آقای براوان می‌افزاید که برای بازگشایی مکاتب دخترانه «باید بیشتر کار کرد.»

او از جامعه بین‌المللی، کشورهای منطقه و به‌ویژه اعضای سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد تا در این راستا تلاش‌های‌شان را افزایش دهند.

نخست‌وزیر سابق بریتانیا می‌گوید: «کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید حقوق زنان و دختران افغان را در محراق مذاکرات دیپلماتیک و اقتصادی خود با طالبان قرار دهند.»

به باور آقای براون، هر کسی که به آینده افغانستان اهمیت می‌دهد، «باید از حق دختران نوجوان برای آموزش و حق زنان برای کار دفاع کند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *