رئیس بخش تهدیدات و چالش‌های جدید وزارت خارجه روسیه می‌گوید حجم تولید مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۱ تقریبا ۴۰ برابر بیشتر شده. ولادیمیر تارابرین گفت افغانستان به بزرگترین آزمایشگاه تولید مت‌آمفتامین (شیشه) تبدیل شده و چشم‌انداز کشت جایگزین بعید به نظر می‌رسد.

پیشتر روزنامه واشنگتن‌پست هم خبر داده بود که تولید مت آمفتامین رشد چشمگیری در افغانستان داشته است.

این روزنامه در گزارشی که برای تهیه آن با شماری از تولیدکنندگان، فروشندگان و کشاورزان صحبت کرده گفته تولید شیشه به شکل سرسام‌آوری در افغانستان افزایش یافته و هر ماه کارخانه‌های بیشتر تولید آن ایجاد می‌شود.

واشنگتن‌پست با یکی از عمده‌فروشان مواد مخدر به نام عبدالودود گفتگو کرده که در دکانش در ولسوالی بکواه ولایت فراه به صورت آزادانه شیشه را می‌فروشد. عبدالودود خریطه‌های نیم‌کیلویی شیشه را که در بازارهای اروپا تا ده‌ها هزار دالر قیمت دارد، در بدل ۲۵۰ دالر امریکایی می‌فروشد.

فروشندگان شیشه در غرب افغانستان مدت‌هاست که آزادانه تجارت خود را انجام می‌دهند. عبدالودود می‌گوید که دولت قبلی تا حد زیادی چشم خود را بر این تجارت بسته بود و طالبان نیز از زمان به قدرت رسیدن همین رویکرد را در پیش گرفته‌اند. اگرچه جنگجویان طالبان گاه‌گاه بازارهای فروش موادمخدر را بازرسی می‌کنند، اما تلاشی برای بستن آن نکرده‌اند.

روسیه از سازمان ملل خواسته که کشورهای منطقه را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان بیش از پیش حمایت کند.

به گفته رئیس بخش تهدیدات و چالش‌های جدید وزارت خارجه روسیه، در شرایط دشواری که افغانستان در آن قرار دارد کشت مواد مخدر تقریبا به عنوان تنها منبع درآمد برای مردم افغانستان باقی مانده و با توجه به خشکسالی و کمبود کود، چشم‌انداز جایگزین کشت مواد مخدر با سایر محصولات کشاورزی قانونی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *