حمله به کورس آموزشی کاج در ساحه‌ی نقاش منطقه‌ی دشت برچی حوزه‌ی سیزدهم امنیتی شهر کابل با واکنش‌های گسترده‌ی در داخل و بیرون از کشور مواجه شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، کرِن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی و طالبان به این حمله واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کرده‌اند.

یوناما در تویتی نوشته است که «در جریان وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، امروز انفجار دیگری در کابل رخ داد». یوناما این حمله را «بی‌رحمانه» توصیف کرده و گفته است که در نتیجه‌ی آن تلفات زیادی وارد شده است.

قربانیان حمله انتحاری به کورس آموزشی کاج در غرب کابل

کرِن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان نیز در رشته‌تویتی این حمله را «یک عمل شرم‌‌آور» خوانده و نوشته است: «همه دانش‌آموزان باید بتوانند تا در یک فضای آرام و بدون ترس و هراس به تحصیل خویش ادامه دهند.»

یوناما و کاردار سفارت امریکا با قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده‌اند. و عبدالله عبدالله نیز این حمله را «قساوت‌بار» و کار دشمنان صلح و پیشرفت افغانستان خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان این حمله را «وحشت بزرگ» توصیف کرده و آن‌را محکوم کرده است. او با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و در تویتی نوشته است: «در راستای دریافت و مجازات عاملین جنایتکار این رویداد اقدامات لازم صورت می‌گیرد.»

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن‌را ادامه‌ی سیاست «نسل‌کُشی» قوم هزاره عنوان کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این کاربران، طالبان عامل اصلی این رویداد اند؛ زیرا با مسئولان مراکز آموزشی همکاری نمی‌کنند و برای این مراکز اجازه‌ی استفاده از سلاح را نیز نمی‌دهند.

این در حالی است که صبح روز گذشته (جمعه، ۸ میزان) مرکز آموزشی کاج در دشت برچی شهر کابل هدف حمله‌ی مهاجمان انتحاری قرار گرفت. طالبان تلفات این حمله را ۱۹ کشته و ۲۷ زخمی اعلام کرده‌اند، اما منابع مردمی و شاهدان عینی می‌گویند که تلفات به مراتب بیشتر از آمار طالبان است.

این کورس قبلا با نام «موعود» فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفته بود. در آن حمله حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر کشته و زخمی شدند.

منابع می‌گویند که مهاجمان نخست محافظان مرکز آموزشی کاج را هدف قرار داده و سپس وارد صنف شده‌اند. به‌گفته‌ی شاهدان عینی، انفجار در صف پیش‌روی در میان دختران صورت گرفته و به همین دلیل بیشتر قربانیان این رویداد دختران دانش‌آموز هستند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون کسی به عهده نگرفته است.

این نخستین باری نیست که مراکز آموزشی در غرب کابل هدف حملات انفجاری و انتحاری قرار می‌گیرد. پیش از این مراکز آموزشی موعود (کاج امروز)، کوثر دانش، ممتاز، مکتب سیدالشهدا و مکتب عبدالرحیم شهید هدف قرار گرفته بودند که در نتیجه ده‌ها دانش‌آموز کشته و زخمی شدند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *