شبکه خبری-تحلیلی «اوراسیا ریویو» براساس یافته‌های «موسسه مدیریت درگیری» نوشته است که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به این‌سو، دست‌کم ۴۲۹ تن در پی رویدادهای مرتبط با داعش در کشور و ایالت خیبرپختون‌خوای پاکستان کشته شده‌اند.

این شبکه روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور، نوشته است که این افراد در پی ۷۳ رویداد مرتبط با داعش کشته شده‌اند.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا افزوده است که ۵۸ عضو طالبان، ۲۲۰ غیرنظامی و ۱۵ تن دیگر که هویت‌شان تا کنون مشخص نیست، در حملات داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

همچنان در این مدت ۱۳۶ عضو برجسته داعش مستقر در خیبرپختون‌خوای پاکستان نیز کشته شده‌اند.

بربنیاد این تحلیل، فعالیت شاخه داعش از سال ۲۰۱۵ تا کنون، سه مرحله داشته و مرحله کنونی فعالیت این گروه تهاجمی‌ترین و پیچیده‌ترین کمپین تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی داعش خراسان است که از نظر شکل، کمیت و تعداد زبان‌های مورد استفاده، بی‌پیشینه است.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا تصریح کرده است: «هدف این گروه در این مرحله از فعالیت‌، دست‌یابی به نیروهای جذب ‌شده و هواداران خارج از منطقه فعالیتش است.»

این شبکه نوشته که داعش مستقر در خیبرپختونخوا، از گروه‌های مختلف جهادی‌ها و اقوام مختلف استفاده می‌کند و اغلب فراگیرتر است.

در این تحلیل همچنان آمده است: «در حالی که طالبان و داعش خراسان شباهت‌های ایدیولوژیکی زیادی دارند، اما با توجه به روابط نزدیک طالبان با القاعده، رقیب داعش و پروژه‌های سیاسی ملی‌گرایانه طالبان که در تضاد با دیدگاه خلافت خواهی داعش است، از نظر اعتقادی باهم متمایز هستند.»

بربنیاد تحلیل اوراسیا، داعش خراسان در زمینه گسترش صفوف و سربازگیری، پیچیده‌تر شده است.

این در حالی است که بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ خود هشدار داده که داعش شاخه خراسان فراتر از عضویت سلفی‌ها، به سربازگیری خود در افغانستان و منطقه ادامه داده است.

همزمان انستیتوت صلح ایالات متحده در گزارشی گفته که تهدیدات تروریستی علیه منافع امریکا از افغانستان و پاکستان به‌طور پیوسته افزایش یافته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *