درل آیسا، نماینده مجلس نمایندگان امریکا این اظهارات قبلی جو بایدن را رد کرد که انتظار فروپاشی سریع حکومت غنی را نداشت.

او پس از مشاهده اسناد محرمانه خروج امریکا از افغانستان، روز سه‌شنبه به فاکس‌نیوز گفت که کاخ سفید اجازه داد افغانستان سقوط کند.

جو بایدن یک روز پس از ورود طالبان به کابل گفت که سقوط حکومت غنی سریعتر از آنچه انتظار ‌می‌رفت، اتفاق افتاد. اما درل آیسا، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که دیپلومات‌های امریکایی در کابل قبلاً در مورد سقوط حکومت به کاخ سفید هشدار داده بودند.

آیسا یکی از معدود اعضای مجلس نمایندگان امریکا است که به مکاتبات سفارت امریکا در کابل دسترسی پیدا کرد. به نقل از فاکس نیوز، ۲۳ دیپلومات و کارمند سفارت امریکا در کابل، در این مکاتبات به کاخ سفید هشدار داده بودند که در صورت خروج امریکا از افغانستان، طالبان قدرت را به دست خواهند گرفت.

این اسناد نشان می‌دهد که برخی از مقامات امریکایی احتمال بازگشت طالبان را دستکم گرفته بودند.

آیسا در مورد بایدن و مقامات بلندپایه دیگر امریکایی به فاکس‌نیوز گفت: «آن‌ها می‌دانستند که ارتش افغانستان به هیچ وجه نمی‌تواند از کشور دفاع کند. آن‌ها می‌دانستند که کابل در ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد…[اما] آن‌ها اجازه دادند که این اتفاق بیفتد.»

این نماینده کانگرس گفت که وزارت خارجه به دیپلومات‌های امریکایی در کابل گفته بود که نگرانی‌های آنان در مورد سقوط را جدی می‌گیرد، ولی در نهایت کاخ سفید در رویکرد و تصمیم‌گیری خود تغییری نیاورد.

بایدن درباره پیروزی طالبان گفته بود که ارتش افغانستان اراده جنگیدن در برابر طالبان را نداشت. او هر گونه نقش امریکا در سقوط حکومت غنی را رد کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *