میدل‌ایست آی در مطلبی نوشته است طالبان می‌خواهند تا حد امکان فعالیت‌های دیپلوماتیک داشته باشند و تعامل با جنبش حماس، برای این گروه منطق ایدئولوژیک دارد.

در این نوشته تحلیلی آمده است که طالبان برای بهبود جایگاه خود در جهان اسلام در پی حمایت از رهبران فلسطینی است.

در اوایل هفته جاری، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی عکسی از دیدارش با رهبران حماس در استانبول را منتشر کرد. مجاهد در این توییت گفت که با هیئتی شامل اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در مورد مسائل افغانستان و فلسطین از جمله وضعیت مسجد الاقصی گفتگو کرده است.

سخنگوی طالبان در حال حاضر بیش از یک هفته است که در ترکیه به سر می‌برد و در کنفرانس علمای اسلام شرکت کرده است.

اگرچه انقره هنوز رسما گروه طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد اما این کشور روابط خود را با طالبان حفظ کرده است.

میدل‌ایست آی می‌نویسد که در حاشیه سفر سخنگوی طالبان به ترکیه خبر ملاقات مجاهد با اسماعیل هنیه کارشناسان افغانستان و خاورمیانه را غافلگیر کرده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تنها اندکی پس از بازگشت طالبان به قدرت با این گروه تماس گرفت و جزئیات تماس تلفنی خود را با عبدالغنی برادر از مقامات ارشد طالبان به اشتراک گذاشت.

هنیه در تماس تلفنی خود پایان «اشغال» افغانستان توسط غرب را مقدمه‌ای برای نابودی تمامی نیروهای اشغالگر عنوان کرد.

همچنین هنیه در تماس‌های خود با طالبان از آنان خواست تا «مساله فلسطین را در سخنرانی‌های وزارت خارجه افغانستان به ویژه بیت‌المقدس و تجاوزات جاری اسراییل مطرح کنند.»

هارون رحیمی، یکی از دانشگاهیان و نویسنده مقیم ایالات متحده به میدل‌ایست آی گفت که آخرین نشست حضوری طالبان با رهبران حماس می‌تواند بخشی از تلاش‌های طالبان برای نوعی به رسمیت شناختن بین‌المللی باشد و ایستادن در کنار فلسطین حاوی پیامی خاص از سوی این گروه است.

به باور آقای رحیمی دیدار مجاهد با هنیه به دلیل نمادین بودن آن نیز مهم است. او گفت: «ارتباط با آرمان فلسطین و جلب حمایت رهبران فلسطینی می‌تواند به بهبود جایگاه طالبان در جهان اسلام کمک کند.»

او گفت: «طالبان افغانستان را تحت اشغال قدرت‌های غربی می‌دانستند و می‌خواهند خود را به سایر جوامع مسلمان به عنوان مبارزان آزادی معرفی کنند که کشور را از دست امپریالیسم امریکا رهایی بخشیده‌اند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *