نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در سخنرانی در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. وی گزارش‌های معتبری از ارتکاب شکنجه به پیمانه وسیع، کشتار بدون محاکمه اسیران جنگی و کوچ اجباری گروه‌های خاص قومی در ولایت‌های مختلف وجود دارد.

آقای فایق به گونه نمونه از ولایت‌های بدخشان، بغلان، پنجشیر، سرپل و تخار نام برده که کوچ اجباری گروه‌های خاص قومی در آن اتفاق افتاده است.

آقای فایق همچنین گفته است که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای حاکی از نقض شدید پیوسته حقوق بشر توسط طالبان وجود دارد که شامل کشتارهای بدون محاکمه، شکنجه، رفتار خشن، گرفتاری و توقیف‌های خودسرانه نیروهای امنیتی پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، افراد متهم به داشتن روابط با جبهه مقاومت ملی می‌باشد.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل این اعمال را، نقض شدید حقوق بشر و مصداق جرایم جنگی دانسته است.

جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع افغانستان در حالی برگزار شد که حاضران در این نشست، از اوضاع کنونی افغانستان انتقاد کردند. بیشتر انتقاد از نسل کشی هزاره ها و جنایت جنگی طالبان در مقابل تاجیک های افغانستان حکایت داشت. وضعیت زنان، بسته ماندن مکاتب دخترانه، کشتارهای فراقانونی و بدون محکمه از نگرانی های دیگر بیان شده در این نشست بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *