رئیس مرکز اطلاعات علمی-تحلیلی آکادمی علوم روسیه در نشستی در تهران گسترش تشکیلات نظامی طالبان زیر سوال برد.

نیکولای پلوتنیکف گفت افغانستان از خارج با چالشی مواجه نیست، پس چرا طالبان باید درآمدهای خود را صرف تقویت نیروی نظامی کند؟ آیا [این گروه] در پی فعالیت ضد همسایگان است؟

وزارت دفاع طالبان پیشتر اعلام کرده بود که می‌خواهد ارتش ۱۵۰ هزار نفری تشکیل دهد. این گروه در ویدیوهای تبلیغی خود آمادگی جنگجویان خود با تسلیحات امریکایی را هم همواره منتشر می‌کند.

بسیاری از کشورهای آسیای میانه نگران‌اند که شاید تسلیحات به‌جا مانده امریکا در افغانستان علیه منطقه استفاده شود.

نیکولای پلوتنیکف مبارزه طالبان با مواد مخدر را هم زیر سوال برد و گفت: «این گروه می‌گوید که در حال مبارزه با تولید مواد مخدر است و هیچگونه انتقال موادی وجود ندارد، اما واقعیت این است که کشت کوکنار ادامه دارد و حتی روند آن رو به کاهش نیست.»

او افزود: «بسیاری از مردم افغانستان از الگو و شیوه حکومت طالبان هم راضی نیستند. تعداد زیادی از مردم توانمند، روشنفکر و با استعداد، که می‌توانستند به توسعه کشور کمک کنند، افغانستان را ترک کرده‌اند.»

این محقق روس تاکید کرد: «اقوام مختلف و مذاهب گوناگون هم از پروسه اداره کشور حذف شده‌اند که موجبات نگرانی غیرپشتون‌ها شده است.»

او همچنین گفته که این عامل خود یکی از اصلی‌ترین دلایل پیدایش اپوزیسیون ضدطالبان است.

گفت‌وگوی سه‌جانبه کارشناسان ایران، روسیه و افغانستان تحت عنوان «چشم‌انداز آینده افغانستان؛ نقش ایران و روسیه» روز دوشنبه (۲۵ ثور) در دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *