حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که کارشناسان ایرانی پس از بازدید از ایستگاه سنجش‌ آب در دهراوود، میزان جریان آب در ماه اسد سال جاری را کم‌تر از میزان ماهانه‌ی یک سال آبی نورمال گزارش داده‌‌اند.

نماینده‌ی ویژه ایران در پستی که امروز (یک‌شنبه، ۲۹ اسد) در پلتفرم ایکس منتشر کرده، بازدید هیأت ایرانی از ایستگاه سنجش‌ آب در دهراوود را «پابندی طرف افغان و عمل به بخشی از مفاد معاهده‌ی سال ۱۳۵۱» دانسته است.

او همچنین بازدید کارشناسان ایرانی از این ایستگاه سنجش‌ آب را «نشانه‌ی مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتمادسازی و حسن هم‌جواری» دانسته است.

نماینده‌ی ویژه ایران گفته است که «انتظار می‌رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه‌ی اطلاعات و شاخص‌های آب‌سنجی، بازدیدهای به‌موقع از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم‌آبی و ترسالی هر سال، مقدار حق‌آبه‌ی ایران از رودخانه هیرمند/هلمند به درستی و با عدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده‌ی سوم معاهده به طرف ایرانی تحویل شود».

پس از تنش‌های طولانی میان طالبان و ایران بر سر حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند، آقای قمی برای اولین‌بار در بیست‌ویکم ماه جاری خورشیدی از بازدید کارشناسان ایرانی از ایستگاه سنجش‌ آب در دهراوود ولایت ارزگان خبر داد.

پس از آن، وزارت خارجه‌ی طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفت که هیأت ایرانی به تاریخ ۱۸ ماه اسد سال جاری خورشیدی از مرکز سنجش‌ آب دهراوود بازدید کرده‌ است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان آمده که هیأت ایرانی سال جاری را به‌دلیل خشک‌سالی ناشی از تغییرات اقلیمی، به تدوام سال‌های گذشته، کم‌آب‌تر از سال نورمال آبی ارزیابی کرده است.

صبح امروز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران نیز گفته بود که مطابق گزارش این هیأت، خشک‌سالی در افغانستان جدی است.

بر اساس معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ خورشیدی، حق‌آبه‌ی ایران در سال نورمال آبی و در صورت موجودیت شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه‌ی آبی رود هلمند، ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب می‌شود، اما در سال‌هایی که میزان آب در رود هلمند کم‌تر باشد، میزان حق‌آبه‌ی ایران نیز کاهش می‌یابد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *