در آستانه هشتم مارچ، روز جهانی همبسته‌گی زنان، شماری از ورزشکاران زن در کشور می‌گویند که طالبان با تسلط‌شان بر کشور، آنان را با بی‌رحمانه‌ترین شیوه ممکن، سرکوب کرده‌اند.

آنان روز دوشنبه، ۱۴ حوت طی اعلامیه‌ای گفته‌اند که طالبان ورزش زنان را «نمادی از غرب‌گرایی» عنوان می‌کنند و باشگاه‌های ورزشی زنان را در کشور بسته کرده‌اند.

در اعلامیه «کمیته صحت و ورزش جنبش شنبه‌های ارغوانی» آمده است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان به قدرت، شماری از ورزشکاران زن را بازداشت و پس از مدتی با گرفتن تعهد کتبی و ضمانت هنگفت مالی دوباره از بند آزاد کرده‌اند.

آنان خطاب به ورزشکاران مرد گفته‌اند که «خوش خدمتی نکنید و اخلاق ورزشی را زیر پا نگذارید. انتظار داریم که بیش‌تر از این با زیر پا گذاشتن وجدان، شرف و اخلاق ورزشی، چهره سیاه طالبان را سفیدنمایی نکنید.»

بربنیاد اعلامیه زنان معترض، پس از تسلط دوباره طالبان بیش‌تر ورزشکاران زن به کشورهای پاکستان و ایران فرار کرده‌اند و اکنون در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند.

آنان از نهادهای بین‌المللی و کشورهای مهاجرپذیر خواسته‌اند تا با اهدای ویزای بشردوستانه، زنان ورزشکار افغان را مورد حمایت قرار دهند.

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، برخلاف وعده‌های رهبران این گروه ‌در مذاکرات دوحه، از همان قوانین سخت‌گیرانه دهه ۹۰ میلادی در برابر دختران و زنان کار گرفته‌اند.

طالبان در بیش‌تر از دوونیم سال گذشته دختران و زنان کشور را از صحنه‌های سیاست، ورزش و آموزش حذف کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *