سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید اکثر دختران افغانستان از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور منصرف شده‌اند. این سازمان دلیل انصراف دختران را آزار و اذیت طالبان و وضع محدودیت بر رفتار و شیوه پوشش دانشجویان دختر می‌داند. عفو بین‌الملل از کاهش ثبت نام دختران در دانشگاه نیز خبر می‌دهد.

یکی از دختران دانشجو با نام مستعار برشنا به این سازمان می‌گوید که محافظان دانشگاه او، همواره بر دختران فریاد می‌زنند که «لباست را درست کن! چادرت را درست بپوش.»

برشنا می‌‌گوید که یکی از محافظان طالب با لحن ترسناک بر او فریاد زده که «پتلونش را ببین. چرا پاهایت نمایان است.»

این دانشجو می‌افزاید: «روزی آمر دیپارتمنت ما به صنف آمد و به دختران گفت تا متوجه خود باشند.» او از آمر دیپارتمنت نقل می‌کند که گفته است: «ما تنها زمانی از شما می‌توانیم محافظت کنیم که داخل ساختمان فاکولته باشید. اگر اعضای طالبان سعی کنند به شما آسیب برسانند یا شما را آزار دهند، ما نمی‌توانیم جلو آنها را بگیریم.»

پیش از این، یک دانشجوی دانشگاه کابل گفته بود که طالبان او را فقط به این دلیل مورد بازجویی قرار داده‌اند که در محوطه دانشگاه با همصنفی‌هایش عکاسی کرده است. دانشجویان دانشگاه‌ها به طور جداگانه نیز گفته اند که فضای جاسوسی در محیط اکادمیک در حدی حاکم شده که همه به یکدیگر مشکوک‌اند و همه از همدیگر می‌ترسند.

همچنین دانشجویان دختر می‌گویند هر بار طالبان هشدار می‌دهند که اگر به هدایات این گروه عمل نکنند، کارت آنها سلب و خودشان از دانشگاه اخراج خواهند شد.

به گفته یک استاد دانشگاه کابل، محتسبین وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر دروازه‌های دانشگاه می‌ایستد تا نحوه پوشش دختران را هنگام ورود به دانشگاه بررسی کنند. این استاد می‌گوید اگر پوشش یا رفتار یکی از این دختران مورد تایید محتسبین این وزارت نباشد، آنها به گونه خودکامه دانشجوی مورد نظر را “از دانشگاه اخراج می‌کنند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *