خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش می‌دهد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید سفر ۱۳ مقام طالبان دچار اختلاف‌اند.

امریکا پیشنهاد کرده که به ۷ مقام طالبان اجازه سفر تنها به قطر داده شود اما در مقابل روسیه و چین خواستار تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام گروه طالبان برای ۹۰ روز شده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی در اعتراض به عقب‌نشینی طالبان از رعایت حقوق زنان و شکست در تشکیل حکومت فراگیر، خواستار تمدید معافیت سفر تنها ۷ مقام طالبان اند. این کشورها می‌گویند که شش مقام دیگر باید در فهرست تحریم‌های سفر شورای امنیت قرار گیرند

ایالات متحده روز پنجشنبه پیشنهاد داد تا ۷ مقام طالبان تنها اجازه سفر به دوحه را داشته باشند؛ جایی که امریکا با گروه طالبان مذاکرات صلح را راه‌اندازی کرد و اکنون نیز گه‌گاهی با مقام‌های این گروه دیدار می‌کند.

ده‌ها تن از اعضای طالبان برای سال‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند؛ آنان با ممنوعیت سفر، مسدودیت دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی مواجه‌اند. اما به برخی از مقامات طالبان معافیت داده شد تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات با هدف بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان، سفرهایی داشته باشند.

در ماه جون نیز کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت بر سفر دو مقام طالبان در واکنش به سرکوب زنان محدودیت وضع کرد. سعید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف و عبدالباقی‌حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان دو مقامی بودند که از سوی این کمیته تحریم شدند.

اسوشیتد پرس به نقل از منابع خود گزارش می‌دهد که روسیه و چین پیشنهاد کرده به همه ۱۳مقام طالبان به مدت ۹۰ روز معافیت سفر داده شود. بر اساس پیشنهاد این دو کشور، آنان اجازه دارند فقط به روسیه، چین، قطر و برخی «کشورهای منطقه» بروند.

دیپلمات‌هایی که نخواستند نام شان فاش شود، به این خبرگزاری گفته‌اند که روسیه و چین با پیشنهاد ایالات متحده مخالفت کرده‌اند.

همچنین بریتانیا، فرانسه و ایرلند با پیشنهاد روسیه و چین مخالفت اند و اصرار دارند که این معافیت نمی‌تواند برای هر ۱۳ مقام طالبان تطبیق شود، زیرا به گفته این کشورها گروه طالبان به تعهدات خود در مورد زنان، تشکیل دولت فراگیر و سایر مسائل عمل نکرده اند.

همچنین برخی دیپلمات‌ها گفتند که ایالات متحده بعد از ظهر روز جمعه پیشنهاد خود را با اندکی تعدیل دوباره ارایه کرده است. بر اساس پیشنهاد تعدیل شده امریکا، سفر هفت تن از مقامات طالبان باید ممنوع شود و معافیت‌های سفر برای شش تن دیگر به مدت ۹۰ روز بدون محدودیت جغرافیایی حفظ گردد.

اگر ۱۵ عضو شورای امنیت پیش از نیمه شب جمعه به وقت امریکا به توافق نرسند، ممنوعیت سفر برای همه ۱۳ مقام طالبان دوباره اعمال خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *