کمیته محفاظت از خبرنگاران روز جمعه اعلام کرد که طالبان باید فوراً ایور شیرر، روزنامه‌نگار و فلمساز امریکایی و فیض‌الله فیض، تهیه‌کننده افغان را آزاد کنند. براساس اطلاعاتی که منابع در اختیار این کمیته قرار داده‌اند، طالبان در ماه‌های گذشته بارها این خبرنگار را بازجویی کرده بودند.

این کمیته از طالبان خواسته که بازداشت خبرنگاران را متوقف کند.

در بیانیه‌ای که کمیته محافظت از خبرنگاران منتشر کرده، آمده است که طالبان روز چهارشنبه، ۲۶ اسد ایور شیرر و فیض‌الله فیض، همکار افغان او را در شیرپور کابل متوقف و مجوز کار، کارت شناسایی و گذرنامه آنها را بررسی کردند. به گفته روزنامه‌نگاران آگاه از قضیه، طالبان سپس تلفن‌های همراه روزنامه‌نگاران را مصادره کردند، آنها را برای چند ساعت بازداشت کردند و بارها آنها را به “جاسوسی برای امریکا” متهم کردند.

افسران امنیتی طالبان سپس با استخبارات طالبان تماس گرفتند. به گفته خبرنگاران آگاه از قضیه، حدود ۵۰ نفر از استخبارات این گروه مسلح وارد شدند، چشم‌های این دو خبرنگار را بستند و آنها را به محل نامعلومی منتقل کردند.

هنوز معلوم نیست که دلیل بازداشت این دو خبرنگار چیست.

خبرنگاران آگاه از قضیه به کمیته محافظت از خبرنگاران گفته‌اند که شیرر پیش از این در کابل بارها از سوی طالبان مورد بازپرس قرار اده بود. گرفته بود. از جمله باری عبدالقهار بلخی، سخنگوی طالبان در وزارت امور خارجه او را مورد بازپرس قرا

به گفته خبرنگاران آگاه از قضیه، شیرر در فبروری ۲۰۲۲ پس از دریافت مجوز کار از وزارت امور خارجه طالبان برای تولید مستندی درباره ۴۰ سال گذشته تاریخ افغانستان، با ویزای یک ماهه وارد افغانستان شد.

شیرر یک خبرنگار و فلمساز شناخته شده است و آثار او در سراسر ایالات متحده و در سطح بین‌المللی در موزه‌ها و جشنواره‌های فلم به نمایش درآمده است.

به گفته خبرنگاران آگاه از رویداد، فیض به عنوان تهیه‌کننده محلی معمولاً با خبرنگاران بین‌المللی در افغانستان کار می‌کند. او در این اواخر برای اجرای پروژه مشترک با شیرر قرارداد بسته بود. در ۳ مارچ، شیرر مجوز کار یک ساله را از وزارت کار و امور اجتماعی طالبان به دست آورد و توانسته بود ویزای اقامت خود را تا ماه سپتمبر تمدید کند.

یکی از خبرنگاران به کمیته محافظت از خبرنگاران گفته است که در اواسط ماه جون، وزارت خارجه طالبان شیرر را احضار کرد. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان از این خبرنگار در مورد کارهایی که انجام می‌دهد گزارش خواسته است. به گفته منبع، در این دیدار طالبان به شیرر گفتند که استخبارات طالبان به او مشکوک است. به همین دلیل او را احضار کرده‌اند.

به گفته منبع در اواسط ماه جولای، چند تن از ماموران استخبارات طالبان به مهمان‌خانه‌ای که شیرر در آن اقامت داشت آمدند و او را بازجویی کردند.

در ۱۶ اگست، قهار بلخی دوباره شیرر را احضار کرد. یک خبرنگار به نقل از شیرر به کمیته محافظت از خبرنگاران گفته است که او نگران این احضارهاست و نمی‌داند که آیا ویزای او بعد از ماه سپتمبر تمدید خواهد شد یا او را از کشور اخراج خواهند کرد

کمیته محافظت از خبرنگاران می‌گوید ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان و عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه این گروه حاضر نشده‌اند به سوالات کمیته در مورد این دو خبرنگاران پاسخ بگویند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *