محمد سرگزی، عضو مجلس ایران گفته است که این کشور برای تأمين حق‌آبه‌ی خود از رود هلمند، در سیاست خود در قبال پذیرش مهاجران افغانستان تجدید نظر کند.

او به خبرگزاری ایلنای ایران گفته است که تا اکنون هیچ‌گونه رهاسازی آب از سوی افغانستان صورت نگرفته است.

او گفته است: «به نظر می‌رسد سیاست افغانستان در کنترل آب رود هیرمند/هلمند با دو هدف باشد: یکی دریافت انرژی ارزان‌قیمت و دوم تأثیرگذاری بر سیاست‌های تعیینی پیرامون مهاجران افغان در ایران.»

سرگزی علاوه کرده که ایران میزبان هفت میلیون مهاجر افغانستانی است و هزینه‌های زیادی را از رهگذر همراهی و کمک به افغانستان می‌پردازد؛ اما این کشور در تنها موضوعی که «حق قانونی» مردم شرق ایران است تمکین نمی‌کند.

این عضو مجلس نمایندگان ایران افزوده است: «ما باید حتما در سیاست‌های پذیرش اتباع افغان و همچنین در رابطه با نوع مراودات مثل سوخت ارزان و آب، برق، ترانزیت و مهاجرت که طرف افغان از آن منتفع می‌شود، تجدید نظر کنیم.»

او در ادامه اضافه کرده است که اکنون بیش از ۹۰ درصد شهروندان افغانستان به‌صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند و این کشور بر اساس قوانین داخلی خود می‌تواند این مهاجران را طرد کند.

با افزایش تنش میان ایران و طالبان بر سر آب هلمند، این نگرانی وجود داشت که فشار بر مهاجران افغانستانی در ایران بیشتر شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *