اعضای یک جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی» در ولایت‌های غزنی، تخار و بلخ، خواستار به رسمیت‌شناسی حقوق و آزادی‌های انسانی زنان شدند.

آنان در اعتراضاتی که امروز (دوشنبه، ۹ اسد) در مکان‌های سربسته برگزار کردند، تأکید نمودند که تأمین حقوق زنان نباید سبب باج‌دهی و به رسمیت‌شناسی طالبان شود.

بر اساس ویدیوهایی که از اعتراضات اعضای این جنبش، آنان تعامل با گروه طالبان را به معنای باج‌دهی به این گروه می‌دانند.

آنان می‌گویند گروه طالبان توانایی کنارآمدن با مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی را ندارد.

اعضای «جنبش شنبه‌های ارغوانی» در اعتراضات امروز شان از کشور قطر می‌خواهند که به نفع طالبان در امور افغانستان مداخله نکند.

آنان‌ همچنین از کشور قطر خواسته‌اند که «با برگزاری نشست و تریبون‌دهی به گروه طالبان، در سفیدنمایی چهره‌ی سیاه این گروه در سطح بین‌المللی لابی‌گری ننماید».

اعضای این جنبش اعتراضی از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که ذخایر ارزی افغانستان را در اختیار طالبان قرار ندهد و با اعمال فشار حداکثری و عدم حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه، از مردم افغانستان حمایت کند.

آنان همچنین از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که «به عوض حمایت از یک گروه تک‌قومی و تک‌جنسیتی»، با حمایت از مردم افغانستان، زمینه‌ی ایجاد یک حکومت دموکراتیک، غیرمتمرکز و مبتنی بر آرای شهروندان را فراهم کند.

این زنان معترض در ویدیوهایی که فرستاده‌اند، می‌گویند که کارزاری را با هشتگ #به_طالبان_باج_ندهید راه‌اندازی کرده‌اند و از شهروندان می‌خواهند که نگذارند «نشست‌های دوحه» باعث به رسمیت‌شناسی طالبان شوند.

زنان معترض افغانستان ادعا می‌کنند که نشستی در مورد افغانستان در دوحه قطر با حضور شماری از چهره‌های زن برگزار می‌شود و در آن در مورد تعامل با طالبان بحث صورت می‌گیرد.

پیش از این شماری از رسانه‌ها گزارش داده بودند که نشستی با عنوان «گفتمان زنان افغان» در دوحه برگزار می‌شود که بعدا اعلام شد لغو شده است.

هنوز منابع رسمی در مورد این نشست اظهار نظر نکرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *