حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران حمله‌ی ۲۵ سال قبل طالبان به سرقنسولگری ایران در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ را «جنایت» خوانده است.

این حمله در ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی و همزمان با ورود طالبان به شهر مزارشریف رخ داد که در آن هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی کشته شدند.

در آن زمان ایران گروه طالبان را مسئول این حمله دانست، اما این گروه دست‌داشتن در حمله را رد کرد و آن‌را کار گروه‌های «خودسر» خواند.

وزیر امور خارجه‌ی ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اسد) در سالگرد این حمله در توییتی نوشته است: « ۱۷‌ مرداد/اسد ‌۱۳۷۷ طالبان به سرکنسولگری ج.ا.ایران در مزارشریف حمله کرد و جنایت آفرید.»

وزارت امور خارجه‌ی ایران هم با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هفدهم اسد یادآور خاطره «بسیار تلخ» است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزارشریف، «بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی»، سرقنسولگری ایران مورد حمله قرار گرفت و دیپلمات‌ها و یک خبرنگار کشته شدند.

وزارت خارجه ایران گفته است که «ضمن محکوم نمودن این واقعه تلخ و فراموش نشدنی،» بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به‌عنوان مطالبه‌ای قطعی تأکید می‌نماید.

حکومت طالبان و مقام‌های این گروه تا اکنون به مناسبت کشتار دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی و همچنین در واکنش به پیام‌های مقام‌های ایرانی به این مناسبت چیزی نگفته‌اند.

روابط حکومت ایران و طالبان نزدیک دانسته می‌شد، تا جایی که تهران سفارت افغانستان را در اختیار طالبان قرار داد، اما طی ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد که به‌دلیل تنش‌ها بر سر آب، روابط کابل و تهران تیر شده است.

۱۷ اسد همچنین یادآور کشتار جمعی غیرنظامیان، عمدتا هزاره‌ها توسط طالبان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ است. براساس گزارش نهادهای معتبر حقوق بشری، گروه طالبان با تصرف دوباره شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ خورشیدی دست به «کشتار هزاران غیرنظامی» ساکنان شهر زد.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، دیدبان حقوق بشر در گزارشی که در ۱۰ نوامبر ۱۹۹۸ میلادی منتشر کرد، از کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در مزارشریف سخن گفت. طبق این گزارش، «طالبان تا توانستند دست به کشتار مردم زدند» و آنچه در شهر [مزارشریف] رخ داد، «وحشتناک» بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *