همزمان با کاهش صادرات محصولات افغانستان در حدود یک سال حاکمیت طالبان بر این کشور، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان از چین خواسته است که زمینه صادرات را به آن کشور مساعد کند.

امیر خان متقی، سرپرست این وزارت ناوقت روز سه‌شنبه نهم اگست (۱۸ اسد) با یوشیایونگ، نمایندۀ ویژه چین در امور افغانستان دیدار کرده و گفته است که در حال حاضر، چین روند صدور ویزا به تجار افغان را در کابل آغاز کرده است.

آقای متقی همچنان از این اقدام دولت چین قدردانی کرده و آن را برای تجارت دوجانبه میان دو کشور “مفید” خوانده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در تویتر نگاشته است: “آقای متقی از جانب چینی خواست تا زمینهٔ صادرات محصولات افغانستان را به چین فراهم کند.”

نمایندۀ ویژه چین در افغانستان از دیدار با مقام‌های طالبان در کابل خبر داده و گفته است که در جریان حدود یک سال گذشته، این دومین سفرش به افغانستان است.

آقای بلخی افزوده که آقای یوشیایونگ در این دیدار تاکید کرده است که کشورش در نظر دارد تا سایر میوه‌های خشک و تازۀ افغانستان به ویژه جلغوزه را به چین بفرستد.

این در حالی است که حدود دو هفته پیش، وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست این وزارت تعهد کرده که کشورش به زودی روند صدور ویزه به تجار افغان را آغاز می‌کند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفته بود که این دیدار مقام‌های چین و طالبان به تاریخ ۲۸ جولای (ششم اسد) در حاشیۀ کنفرانس بین‌المللی تاشکند صورت گرفت.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این در حالی است که اخیراً اتاق تجارت و سرمایه‌گذرای افغانستان از کاهش صادرات محصولات افغانستان به کشورهای خارجی خبر داده و خواستار حل مشکلات ویزه چین به تجار افغان شده بود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، چین را از شرکای مهم تجاری این کشور عنوان کرده و گفته بود که این کشور سالانه بیش از یک‌و‌نیم میلیارد دالر از چین واردات و به میلیون‌ها دالر به آن کشور صادرات دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *