احمد رشید، نویسنده مشهور پاکستانی می‌گوید که طالبان نه تنها باورهای مذهبی افراطی خود را تغییر نداده اند بلکه در مقایسه با زمان اول حکومت خود، در پیروی از این باورها «خشن‌تر» شده اند. آقای رشید می‌افزاید که طالبان آموزش دختران را تهدید مستقیم به ایوئولوژی و هژمونی خود می‌دانند.

آقای رشید در مصاحبه با رادیوی ملی امریکا یا ان‌پی‌آر می‌گوید که موج اول طالبان «از دنیا بی خبر بودند و سیاست نمی‌دانستند». به گفته او تنها چیزی که طالبان در زمان حکومت اول خود به آن علاقه داشتند، وادار کردن مردم به پذیرفتن تفسیر این گروه از اسلام بود.

آقای رشید می‌گوید: «طالبان اکنون نیز همان آجندا را تعقیب می‌کنند اما با یک تفاوت که حالا خشن‌تر شده اند.»

او می‌افزاید که طالبان اکنون تلاش می‌کنند تا از ایجاد «شورش» در کابل جلوگیری کنند و مانع نشر خبرهای جنبش‌های ضد این گروه در تلویزیون‌های افغانستان شوند

احمد رشید، نویسنده کتاب مشهور «طالبان» مقدمه تازه‌ای بر این کتاب نوشته و در آن گفته است: «تا زمانی که طالبان آماده تعدیل سیاست‌های خود نشده و به یک گروه مردم‌دوستانه مبدل نشوند، افغانستان برای سال‌ها مرکز ناآرامی‌ها و آشفتگی‌ها در آسیای مرکزی باقی خواهد ماند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار رادیوی ملی امریکا مبنی بر این که آیا این گروه آماده تعدیل در سیاست‌های خود شده است، می‌گوید: «کاملاً رک و راست بگویم، متأسفانه، در حال حاضر، نه. تا زمانی که آنها منابع درآمد داشته باشند، می‌توانند هزاران جوان را مسلح کرده و آماده برای جنگ نگه دارند. آنها باورهای ایدئولوژیک خود را تغییر نداده اند. باورهای مذهبی آنها بسیار افراطی است و برای اکثر افغان‌ها، به ویژه افغان‌های اقوام دیگر، قابل قبول نیست.»

آقای رشید، وضعیت افغانستان را «بسیار ناامیدکننده» می‌داند و می‌گوید: «چیزی که طالبان قرار نیست انجام دهند، این است که تحت فشار غرب قرار بگیرند و مثلاً به تحصیل دختران یا مواردی از این دست اجازه دهند.»

به گفته این نویسنده مشهور پاکستانی، طالبان آموزش دختران را «تهدیدی مستقیم برای ایدئولوژی و کنترول هژمونیک خود» بر اوضاع می‌دانند.

آقای رشید در بخش دیگر مصاحبه‌اش کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل را «فاجعه روابط عمومی» برای طالبان می‌داند اما می‌افزاید که القاعده همیشه رابطه نزدیکی با طالبان داشته است.

به گفته او، حضور رهبر القاعده در افغانستان «به رسمیت شناختن حکومت طالبان» را برای سازمان ملل، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها «بسیار دشوار» کرده است.

پیش از این، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که اعضای ارشد شبکه حقانی از حضور رهبر القاعده در افغانستان آگاه بوده اما برخی رهبران ارشد طالبان از این امر اطلاعی نداشتند.

آقای رشید در پاسخ به سوال خبرنگار رادیوی ملی امریکا که آیا حضور رهبر القاعده در کابل باعث ایجاد اختلاف میان شبکه حقانی و طالبان حوزه قندهار خواهد شد، می‌گوید که حضور ایمن الظواهری در کابل شبیه میزبانی ملا عمر از اسامه بن لادن در قندهار در سال ۱۹۹۶ بود.

او می گوید: «بسیاری از رهبران طالبان آن زمان به شدت با حضور اسامه بن لادن مخالف بودند. اما به ملا عمر اجازه دادند. زیرا او رهبر طالبان بود.»

به گفته احمد رشید، برخی از طالبان تندروتر، مانند شبکه حقانی، از افراط گرایان و تروریست‌های کشورهای دیگر حمایت می‌کنند. او می‌افزاید که این امر باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در میان طالبان خواهد شد اما منجر به هرج و مرج یا ناآرامی در درون طالبان نخواهد شد، زیرا به گفته او «طالبان بسیار منضبط» هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *