وزارت خارجه‌ی طالبان از پاکستان خواسته است که به ساکنان مناطق مرزی، از جمله اسپین‌بولدک و چمن اجازه دهد که مانند گذشته بدون پاسپورت و ویزا، آزادانه رفت‌وآمد کنند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (سه‌شنبه، ۱۶ عقرب) در ایکس نوشته است که مردم اسپین‌بولدک – چمن و در کُل، «خطِ بین افغانستان و پاکستان» با یکدیگر پیوندهای دینی، قومی، زبانی، خویشاوندی و تجاری فراوانی دارند.

به‌گفته‌ی او، ساکنان این مناطق باوجود برخی «اجبارهای تاریخیِ» حکومت‌ها در طول تاریخ، از برخی حقوق ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند.

بلخی الزامی‌شدن داشتن پاسپورت و ویزا برای ساکنان چمن و بولدک هنگام رفت‌وآمد را خلاف حقایق تاریخی و واقعیت‌های عینی خوانده و گفته است که تصمیم پاکستان، مانند اخراج اجباری مهاجران، یک‌جانبه و برخلاف واقعیت‌های عینی است.

او نوشته است که این تصمیم می‌تواند مشکلات زیادی برای زندگی مردم دو طرف اسپین‌بولدک و چمن ایجاد کند و به همین دلیل هزاران نفر از مردم منطقه صدای خود را علیه این تصمیم بلند کرده‌اند و جلسات اعتراضی همچنان ادامه دارد.

این سخن‌گوی طالبان اضافه کرده است: «این‌که مردم این ‌منطقه از جنگ در منطقه به اندازه‌ی کافی رنج برده‌اند و فرصت‌های زیاد از آن‌ها سلب شده است؛ اکنون که در افغانستان امنیت و ثبات تأمین و تحرک اقتصادی ایجاد شده است، موضع و درخواست امارت اسلامی این است که به این مردم اجازه داده شود تا مانند گذشته آزادانه رفت‌وآمد کنند و نقشی مثبت در تحرک اقتصادی دو کشور ایفا کنند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *