جان سوپکو، سربازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که در گزارش خود درباره‌ی انحراف و کنترل کمک‌های بشردوستانه در افغانستان توسط طالبان به کنگره ایالات متحده معلومات ارائه کرده است.

به گزارش صدای امریکا، جان سوپکو در جلسه‌ای در کینگز کالج لندن، گفته است: «ما به‌عنوان بخشی از پاسخ خود به کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان، اطلاعات واقعا هولناکی را در مورد مشکلات عملیات سازمان ملل در افغانستان کشف کردیم.»

سوپکو جزئیات بیشتری در مورد یافته‌های خود ارائه نکرده، اما گفته است که کمیته روابط خارجی مجلس امریکا، سیگار را موظف کرده تا بررسی کند آیا کمک‌های ایالات متحده به افغانستان به نفع طالبان بوده است یا نه.

سوپکو گفته است: «بسیاری از نمایندگان کنگره درگیر این مسأله‌ی بغرنج مانده‌اند که بین کمک‌های بشردوستانه به مردم در رنج افغانستان و این‌که چه مقدار [از کمک‌ها] به رژیمی می‌رسد که ما از آن متنفریم، کدام را انتخاب کنند.»

طالبان دخالت در برنامه‌های بشردوستانه را رد و ایالات متحده و دیگر تمویل‌کنندگان غربی را به سیاسی کردن کمک‌ها به افغانستان متهم می‌کنند.

سازمان ملل هم می‌گوید که همچنان گزارش‌هایی حاکی از مداخله‌ در امور مربوط به امدادگران این سازمان دریافت می‌شود.

طالبان کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد و نهادهای کمک‌رسان را منع کرده‌اند که به‌گفته‌ی سازمان ملل، این امر بر روند کمک‌رسانی تأثیر گذاشته است.

سازمان ملل از تهدید و آزارواذیت کارمندان خود در افغانستان گزارش کرده است.

این سازمان از پیشرفت در کاهش خطرات سوءاستفاده و انحراف منابع مالی در افغانستان نیز سخن می‌گوید، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

سوپکو می‌گوید که پیش‌نویس قانون پیشنهادی جدید که توسط مجلس نمایندگان امریکا تصویب شده و در سنا در حال بررسی است، هرگونه کمک ایالات متحده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به طالبان را ممنوع می‌کند.

او پیش‌بینی می‌کند که این لایحه در صورت تصویب، «پیامدهای جدی» برای کمک به افغانستان خواهد داشت.

امریکا پس از صرف بیش از ۱۴۶ میلیارد دالر برای بازسازی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، پس از بازگشت طالبان به قدرت کمک‌های انکشافی خود را تعلیق کرد. کمک‌های بشردوستانه امریکا اما از طریق نهادهای سازمان ملل تا اکنون ادامه داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *