برخی از اعضای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا خواسته‌اند که میلیاردها دالر دارایی مسدودشده‌‌ی بانک مرکزی افغانستان را به مردم این کشور بازگرداند.

امریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

بایدن چندی پیش در فرمانی نیمی از این پول را برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده بود. این خانواده‌ها علیه طالبان دعوای حقوقی ثبت کرده و خواستار پرداخت غرامت شده بودند.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، در نامه‌ای که روز (سه‌شنبه، ۲۵ اسد) ۷۷ نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر پایش امضا کرده و به رئیس‌جمهور امریکا فرستاده، استدلال شده که هرگونه استفاده از این وجوه برای پرداخت به بستگان قربانیان «از نظر قانونی مشکوک و از نظر اخلاقی اشتباه است».

آنان گفته‌اند که این پول‌ها «تنها به مردم افغانستان تعلق دارند.»

به گزارش نیویارک تایمز، نزدیک به دودهه پیش، حدود ۱۵۰ نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر از چندین گروه از جمله القاعده و طالبان شکایت کردند و سرانجام دادگاه در حکمی دستور داد که متهمان هفت میلیارد دالر غرامت بپردازند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، برخی از وکلای بستگان قربانیان تلاش‌ کردند تا راهی برای دریافت غرامت با استفاده از دارایی‌های مسدودشده بیابند.

اعضای خانوادهایی که شاکی هستند، استدلال کرده‌اند که وقتی طالبان کنترل دولت افغانستان را بدست گرفته‌اند، پس کنترل دارایی‌های مسدودشده را نیز بدست آورده‌اند.

اما خانواده‌های دیگر در نامه‌ی‌شان گفته‌اند که این استدلال‌ها براساس یک فرض غلط استوار شده است و پول‌های مسدودشده متعلق به طالبان نیست، بلکه متعلق به مردم افغانستان است.

اخیرا گفته می‌شد امریکا و طالبان درباره‌ی آزادسازی پول‌های مسدودشده گفت‌وکو می‌کنند.

گزارش شده بود که مقامات امریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادله کرده‌اند تا میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود.

اما به‌تازگی روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده است که پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، دولت بایدن تصمیم گرفته است که پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد نکند.

به گفته‌ دولت امریکا، نیروهای هوایی امریکایی ایمن الظواهری را در منطقه شیرپور کابل که در یک خانه امن زندگی می‌کرد، کشته‌اند.

به گفته مقامات امریکایی، در پی کشته‌شدن الظواهری، مذاکرات امریکا با طالبان درباره‌ی پول‌های مسدودشده به حالت تعلیق درآمده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *