منابع در ولسوالی خدیر ولایت دایکندی می‌گویند که طالبان شش غیرنظامی را از منطقه‌ی «اودمه»ی این ولسوالی بازداشت کرده‌اند.

یک منبع امروز (یک‌شنبه، ۶ قوس)  از بازداشت‌شده‌ها، حسین‌علی، خان‌محمد مظفری، عیدمحمد دانش، چراغ‌علی شجاعی، نسیم عارفی و دادمحمد پویا نامبرد.

به‌گفته‌ی منبع، از میان این افراد نسیم عارفی و چراغ‌علی شجاعی پس از تحویل سلاح و دادن ضمانت رها شده و سایر افراد در بند طالبان اند.

منبع افزود که خانه‌ی فردی به‌نام محمدعظیم سحر از دیروز به این‌طرف در محاصره‌ی طالبان است. به‌گفته‌ی منبع، خود فرد موفق به فرار شده اما در خانه‌اش زنان و کودکان هستند.

منبع تصریح کرد که محمدعلی صداقت، فهرست ۵۰ نفری از ساکنان منطقه‌ی «اودمه»ی خدیر را به طالبان سپرده و گفته که این افراد مخالف حکومت طالبان هستند.

به‌گفته‌ی منبع، در حالی‌که ساکنان این منطقه افراد عادی هستند و در گذشته مخالف محمدعلی صداقت بودند. صداقت در حکومت پیشین، فرد مسلح غیرمسئول شناخته می‌شد که متهم به جرایمی چون قتل،‌ اختطاف و باج‌گیری بود.

گفته می‎‌شود که طالبان حمله‌ی اخیر خود در منطقه‌ی سیوک-شیبر مرکز دایکندی را نیز با همدستی صداقت انجام داده‌اند. به‌گفته‌ی منابع محلی، در این حمله نه غیرنظامی به‌شمول چهار کودک کشته شده‌اند.

وزارت داخله‌ی طالبان قربانیان این حمله را «بغاوت‌گر» خوانده است.

عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان مدعی شده است که در یک خانه در روستای سیوک-شیبر افراد مسلح وجود داشت که ارگان‌های امنیتی این گروه دو بار از طریق بزرگان منطقه از این افراد مسلح خواستند که سلاح‌های‌شان را به زمین بگذارند، اما آنان خودداری کردند.

او افزوده است که پس از این درخواست‌ها، نیروهای طالبان وارد روستا شده و با واکنش مواجه شده‌اند. طبق ادعای سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان، یک عضو این گروه کشته و دو نفر زخمی شده‌اند.

تکور گفته است که نیروهای طالبان حمله‌ی متقابل انجام داده و در نتیجه نه نفر کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی او، یک زن نیز در جمع زخمیان است.

او ادعا کرده است که افراد کشته‌شده همه مسلح و «بغاوت‌گر» بودند و به کودکان و کسی دیگر آسیب نرسیده است. طالبان مخالفان مسلح خود را بغاوت‌گر می‌خوانند.

منابع مستقل اما می‌گویند کشته‌شده‌ها اعضای دو خانواده‌ی متعلق به هاشم‌خان و پسران محمدداد جعفری بودند که پسران محمدداد جعفری با فرد دیگر به‌نام غریب‌حسین بیگ به‌دلیل دعوای زمین دشمنی داشته و سلاح در اختیار داشتند؛ اما هیچ مشکلی با طالبان نداشتند و با مخالفان این گروه نیز در ارتباط نبودند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *