منابع معتبر در ولایت دایکندی می‌گویند که در پی هجوم طالبان بر منطقه‌ی «سیوک-شیبر» مرکز این ولایت، نُه نفر از دو خانواده کشته شده‌اند. یکی از کشته‌شدگان امین‌الله مالی نام دارد که به‌گفته‌ی منابع، از سوی طالبان سر بریده شده است.

یک منبع روز گذشته (جمعه، ۴ قوس) گفت که سه پسر محمدداد جعفری هر کدام با یک پسرشان و همسر یکی از پسران جعفری در جمع کسانی اند که از سوی طالبان تیرباران شده‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، طالبان یک پسر هاشم خان را نیز تیرباران کرده‌اند. او گفت که طالبان شماری دیگر به‌شمول دو پسر هاشم خان را بازداشت کرده و به نیلی منتقل کرده‌اند، اما هیچ اطلاعی از سرنوشت بازداشت‌شدگان وجود ندارد.

صبح امروز منابع از مرکز دایکندی گفتند که طالبان با همدستی حامیان محلی‌شان بر خانه‌ی هاشم خان و پسران محمدداد جعفری در منطقه‌ی «سیوک-شیبر» مرکز این ولایت هجوم برده و دست به قتل عام زده‌اند.

منابع همچنین گفتند که طالبان این افراد را به عضویت در «جبهه مقاومت» متهم کرده و پس از آنکه درخواست تسلیمی از سوی این افراد رد شده، طالبان بر خانه‌ی آنان هجوم برده‌اند.

تاکنون چندین روایت مختلف از این رویداد منتشر شده و شماری تعداد کشته‌شدگان را ۱۱ نفر گفته‌اند. در عین زمان از زخمی شدن سه نفر در جریان این حمله‌ی طالبان نیز گزارش شده است. همین طور، برخی منابع غیررسمی گفته‌اند که در جریان این حمله دو عضو طالبان نیز کشته شده‌اند.

اما چندین منبع صحبت کرده‌اند، کشته شدن نُه نفر را تأیید کرده و گفته‌اند که از این میان اجساد هشت نفرشان به‌طور دسته‌جمعی در یک تپه نزدیک خانه‌ی آنان دفن شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، پسران محمدداد جعفری و هاشم خان با پسران یک فرد دیگر به نام غریب‌حسین بیگ دعوای زمین داشته و از چندین سال به این طرف مخالف یک‌دیگر بوده‌اند.

منابع افزودند که پسران محمدداد جعفری به همین دلیل همیشه با خودشان سلاح حمل می‌کردند، اما هیچ مشکلی با طالبان نداشته و با «جبهه مقاومت» نیز ارتباطی نداشته‌اند.

طالبان تاکنون در این باره به‌طور رسمی چیزی نگفته‌اند.

واکنش‌ها

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان فهرست اسامی قربانیان این حمله‌ی طالبان را در صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرده است. محقق از نهادهای حقوق بشری خواسته است که در این باره رسیدگی و اقدام کنند.

محقق نوشته است: «قابل یادآوری است که از دو سه هفته به این طرف طالبان در برخی ولسوالی‌های دایکندی که یک ولایت هزاره‌نشین است، ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر نیروی نظامی مستقر کرده، بدون این‌که در آن ولسوالی کدام مقاومت وجود داشته است.»

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز این حمله‌ی طالبان را «شنیع، جنون‌آمیز، کینه‌توزانه و مصداق روشن جنایت جنگی و ضدبشری» خوانده است. خلیلی نیز نوشته است که این حمله باید توسط نهادها و مجامع حقوق بشری از ابعاد مختلف بررسی و مورد رسیدگی قرار بگیرد.

خلیلی به طالبان نیز هشدار داده است که «هیچ نظام و حکومتی با راه‌اندازی قتل عام، جنایت، ایجاد رعب و وحشت، برهم زدن آرامش مردم، بقا نداشته است».

به‌گفته‌ی او، ادامه‌ی «ظلم و بیدادگری»، نتیجه‌ای جز گسترش نفرت و انزجار در بین مردم و در نهایت توسل به قیام سرتاسری، در پی نخواهد داشت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *