دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که شکاف مالی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تهدید می‌کند.

این نهاد امروز (چهارشنبه، ۲۱ سرطان) با نشر گزارشی گفته است که تا ماه جون سال جاری میلادی فقط نُه درصد از ۴.۶ میلیار دالر مورد نیاز برای کمک‌رسانی به افغانستان در طول سال ۲۰۲۳ را دریافت کرده است.

اوچا در گزارش خود افزوده است که علاوه بر این، ۹۰ درصد از بودجه‌ی مصرف‌شده در پنج ماه اول سال جاری میلادی که حدود ۸۵۰ میلیون دالر می‌شود، از بودجه‌ی سال ۲۰۲۲ انتقال یافته است.

این نهاد گفته است که به‌دلیل تغییر در محیط عملیاتی، نهادهای امدادرسان طرح تجدیدنظرشده‌ای را منتشر کردند که در آن برای ارائه‌ی کمک به مردم افغانستان بین ماه‌های جون و دسامبر سال جاری میلادی، ۲.۲۶ میلیارد دالر درخواست شده است، اما با آن هم، در حال حاضر فقط ۱۶ درصد بودجه در اختیار دارند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است که تأمین مالی به موقع، آژانس‌های کمک‌رسان را برای تهیه کمک‌ها با در نظر گرفتن تأخیر در مرزها و اختلالات بازار و تحویل به موقع آن به نیازمندان، کمک می‌کند.

این نهاد افزوده که تیم‌های هماهنگ‌کننده‌ی نهادهای امدادرسان در حال تجزیه و تحلیل شکاف مالی حیاتی است که در آخر ماه جولای منتشر خواهد شد.

قطع کمک غذایی به هشت میلیون نفر

براساس گزارش اوچا، برنامه جهانی غذا به‌دلیل کمبود بودجه، کمک غذایی به هشت میلیون نفر را که از ناامنی غذایی رنج می‌بردند، به‌صورت کامل قطع کرده است.

این نهاد افزوده که علاوه بر این، ۱.۴ میلیون مادر، نوزاد و کودکانی که در آستانه‌ی سن مکتب قرار دارند، دیگر غذاهایی را که برای جلوگیری از سوءتغذیه طراحی شده، دریافت نخواهند کرد.

اوچا گفته است که از ماه جولای به بعد، تنها پنج میلیون نفر در افغانستان کمک‌های غذایی اضطراری دریافت خواهند کرد، در حالی‌که ۱۵ میلیون نفر که با سطوح مختلف ناامنی غذایی مواجه‌اند، نمی‌دانند وعده‌ی بعدی غذایی خود را از کجا تأمین کنند.

در گزارش این نهاد آمده است که اگر برنامه جهانی غذا بودجه‌ی جدید دریافت نکند، کمک‌های غذایی اضطراری تا پایان ماه اکتبر به صفر می‌رسد.

این نهاد گفته است که نهادهای فعال در بخش تغذیه گزارش داده‌اند که به‌دلیل کمبود بودجه، فعالیت ۲۵ تیم صحی سیار را در ولایت‌های نورستان، کنر، لغمان و ننگرهار متوقف کرده‌اند که بر اثر آن دسترسی ۱۰۰ هزار نفر به خدمات اولیه بهداشتی و تغذیه قطع شده است.

احتمال قطع کمک صحی به ۷.۶ میلیون نفر

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است اگر سطح بودجه به میزانی که در حال حاضر است، ثابت بماند، احتمالا ۷.۶ میلیون نفر دیگر به خدمات صحی حیاتی دسترسی نخواهند داشت.

این نهاد افزوده که به‌دلیل کمبود بودجه، ۳۱ هزار و ۵۰۰ خانواده با کودکانی مبتلا به سوءتغذیه حاد، دیگر بسته‌ی کمک‌های نقدی برای مبارزه با سوءتغذیه را دریافت نمی‌کنند.

در گزارش اوچا آمده است که به‌دلیل بودجه‌ی ناکافی، اکنون تقریبا ۲.۶ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، ۱.۵ میلیون نفر از خدماتی برای بهبود وضعیت صحی محروم هستند، ۱.۶ میلیون نفر فاقد اقلام ضروری غیرغذایی هستند و ۸۴۴ هزار نفر در وضعیت صحی نامناسب قرار دارند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد به تأثیر کمبود بودجه بر ارائه‌ی خدمات آموزشی در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که این بخش با احتمال تعطیلی دو هزار و ۸۰۰ صنف مبتنی بر جامعه مواجه است.

اوچا گفته است که تعطیلی این صنف‌ها بر ۸۳ هزار کودک تأثیر می‌گذارد که ۵۹ درصد آن دخترانی هستند که تنها یک سال پس از تسلط طالبان، به آموزش دسترسی پیدا کرده‌ بودند.

براساس آمار اوچا، در حال حاضر در افغانستان ۲۸.۸ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و در صورت عدم تأمین بودجه‌ی مورد نیاز از سوی جامعه‌ی جهانی و دونرها، اکثر آنان به این کمک‌ها دسترسی نخواهند داشت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *