منابع محلی در بامیان از بازداشت چهار نفر به‌شمول دستیار مولوی مهدی، رییس پیشین استخبارات طالبان در این ولایت و یک نظامی پیشین به‌دست طالبان خبر می‌دهند.

این منابع می‌گویند، بعد از برکناری مولوی مهدی، «تنها طالب هزاره‌تبار» از سمت استخبارات بامیان و تقرری قاری بلال در این سمت، بازداشت‌ نظامیان پیشین و سرکوب منتقدان افزایش یافته است.

به گفته‌ی یک منبع، طالبان در تازه‌ترین مورد، در ولسوالی یکاولنگ نمبر۱ بامیان، معتمد روغنیات قوماندانی امنیه‌ی این ولایت در حکومت پیشین را همراه با پسر کاکایش بازداشت کرده‌اند.

در یک مورد دیگر، منابع می‌گویند که استخبارات طالبان ستار احمدی، دستیار مولوی مهدی را همراه با یکی از نزدیکان او بازداشت کرده‌‌اند.

طالبان در روزهای اخیر در بامیان دو کارمند امنیت ملی پیشین را هم با خود برده‌اند و از سرنوشت آنان خبری نیست.

 

بازداشت دختران دانشجو

منابع می‌گویند که طالبان در بامیان حدود دو هفته قبل، ۱۱ زن‌را نیز به‌خاطر برهم‌زدن برنامه این گروه برای بازجویی بازداشت کرده‌اند. به گفته‌ی منابع سرنوشت این زنان روشن نیست.

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که شماری از دختران در بامیان در اعتراض به تعطیلی مکاتب دخترانه، بنرهای همایشی را که در حمایت از طالبان برگزار شده بود، پاره می‌کنند و از این برنامه خارج می‌شوند.

یک منبع می‌گوید، پس از این ماجرا دختران معترض تحت تعقیب قرار گرفته‌اند؛ اما عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان حتا بازداشت دختران دانشجو توسط را تکذیب می‌کند.

یکی از این دانشجویان که خواست هویت‌اش فاش نشود گفت: «بعد از برهم‌زدن همایش توسط دختران، تهدیدات علیه آنان در دانشگاه بامیان شدت یافته‌اند». او می‌گوید که حتی رییس دانشگاه بامیان، دانشجویان را سرکوب و تهدید به بازداشت می‌کند.

طالبان پیش از این هم در کابل ده‌ها نفر از زنان معترض را بازداشت و برای مدتی زندانی کرده‌اند. این گروه در برخی از موارد از زنان معترض اعتراف اجباری گرفته‌؛ اما هیچ‌گاه مسئولیت بازداشت آنان را نپذیرفته‌اند.

همین‌طور موارد گسترده‌ای از قتل و بازداشت نظامیان پیشین توسط طالبان، در حالی که این گروه عفو عمومی اعلام کرده بودند، گزارش شده است.

به تازگی روزنامه‌ی امریکایی نیویورک تایمز در یک گزارش تحقیقی نوشته است که طی شش ماه حاکمیت طالبان، نزدیک به ۵۰۰ نظامی پیشین توسط این گروه کشته و یا ربوده‌‌ شده‌اند. طالبان این گزارش تکذیب و آن‌را مغرضانه خوانده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *