نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل حملات هوایی پاکستان بر ولایت‌های خوست و کنر را “تجاوز علیه تمامیت ارضی افغانستان و نقض آشکار قوانین بین‌المللی” خواند و خواستار توقف فوری آن شد.

این نمایندگی در اعلامیه‌اش می‌گوید که در حملات مذکور بیش از ۴۰ فرد ملکی کشته شده‌اند.

نمایندگی افغانستان در سازمان ملل با نکوهش این حملات، می‌افزاید که زنان و کودکان نیز مشمول کشته‌شدگان هستند.

نیروی هوایی پاکستان نیز تأیید می‌کند که حملاتی را در ولایت‌های کنر، خوست و پکتیای افغانستان راه‌اندازی کرده و هدف آن مخفی‌گاه تحریک طالبان پاکستانی بوده است.

قوای هوایی پاکستان می‌گوید که در این حملات بین ۲۵ تا ۳۰ عضو طالبان پاکستانی کشته شده‌اند.

نمایندگی افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که حملات هوایی پاکستان بر ولایات شرقی افغانستان در بیست سال گذشته باعث تلفات افراد ملکی شده و مردم را از خانه‌های‌شان بیجا کرده است.

در اعلامیه رسمی این دفتر آمده است: “ما روی یک راهکار وسیع برای مبارزه علیه تروریزم و افراط‌گرایی تأکید می‌کنیم.” این اعلامیه می‌افزاید که “تجاوز و کشتار افراد ملکی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

حملات هوایی پاکستان بر ولایت‌های شرقی افغانستان واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با نکوهش این حملات، آنرا مصداق “جنایت علیه بشریت” دانسته است. او از پاکستان خواست برای برچیدن تروریزم در منطقه، در سیاست و اعمال خود تغییر بیاورد.

در همین حال، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در توییتر خود نوشته است که “آشکار است گروه‌های تروریستی مورد حمایت پاکستان می‌خواهند افغانستان را باز به کانون تروریزم بین‌المللی تبدیل کنند.”

در همین حال، حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان ضمن تقبیح این حملات، آن را تجاوز آشکار دانسته است.

با آنکه پاکستان گفته است در حملات هوایی بر شرق افغانستان تحریک طالبان پاکستانی را هدف قرار داده‌اند اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که این حملات علیه مهاجران [وزیرستانی] انجام شده است.

او ضمن ظالمانه خواندن حملات مذکور گفته است که پاکستان “حوصله افغان‌ها را در چنین مسایل نیازماید و دیگر این اشتباه را تکرار نکند.”.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *