قرار است که نشست چهارجانبه افغانستان، ایران، پاکستان و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان برای بررسی وضعیت مهاجرین در ایران و پاکستان برگزار شود.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان اداره طالبان گفته است که برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین در کشورهای همسایه، به زودی نشست‌های سه جانبه و چهارجانبه میان افغانستان، ایران، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برگزار خواهد شد.

سید عبدالباسط انصاری، یک عضو ارشد بخش مطبوعاتی این وزارت، گفت که هدف اساسی این نشست‌ها کمک به مهاجرین افغان از رهگذر دسترسی به خدمات، مسایل حقوقی چون آموزش، صحت و سایر بخش ها است.

آقای انصاری افزود که احتمال دارد این نشست‌ها در اواخر ماه روان یا هم اوایل ماه آینده برگزار شود.

آقای انصاری گفت که در این نشست ها وضعیت مهاجران افغانستان در ایران و پاکستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که دولت های میزبان با مهاجران افغان چگونه برخورد دارند و به طور عموم چه اقداماتی برای بهبود وضعیت مهاجران روی دست گرفته شود.

آصفه استانکزی، رییس مرکز حمایت و بهبود امور مهاجرین افغان در ایران، گفت که این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شود که به دنبال تحولات سیاسی درافغانستان صدها هزار مهاجر راهی ایران شده و در بخش‌های مختلف دچار مشکلات اند.

خانم استانکزی افزود که برگزاری چنین نشست‌ها می‌تواند در سامان‎دهی مهاجرین بدون مدرک در ایران، دسترسی به حق آموزش و همچنان خدمات بهداشتی تاثیرات مثبت بگذارد.

او گفت:‌ ” توقع که ما از این نشست داریم این است که جامعه بین المللی کمک های مالی شان را به کشورهایی [که مهاجران افغان را می پذیرند] مثل ایران و پاکستان بیشتر کنند” زیرا به گفته افزایش این کمک ها از یک موجب افزایش کمک ها برای مهاجران می شود و از سوی دیگر آنعده از مهاجران که فاقد اسناد مهاجرت اند،‌ به درستی مدیریت خواهند شد.

نشست‌ سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان، و همچنان نشست چهارجانبۀ این کشورها و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در حالی برگزار خواهد شد که طی روزهای اخیر تنش‌ها میان طالبان و ایران به ‌دلیل ادعای بدرفتاری با مهاجرین افغان در ایران افزایش یافته است.

برعلاوۀ تظاهرات برخی از شهروندان افغان در کابل، هرات و خوست، قنسولگری ایران در هرات هدف حملۀ سنگ اندازی معترضان قرار گرفت و دروازۀ آن به آتش کشیده شد، مظاهراتی که موجب شد تا وزیر خارجه‌ ایران از مقام های طالبان خواهان توضیح در مورد شود.

در واکنش به این برخورد، حکومت ایران کاردار افغانستان را احضار کرد و از این برخورد اعتراض خود را ابراز داشت.

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین، هم اکنون بیش از پنج میلیون مهاجر افغان در ایران و پاکستان بدون کدام مدرک قانونی زندگی می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *