به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته تحریم سازمان ملل مولوی عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات و سعیداحمد شهیدخیل، معین وزارت معارف طالبان را به دلیل منع آموزش دختران، ممنوع‌السفر کردند.

کمیته تحریم‌ سازمان ملل، اما با تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام ارشد طالبان تا سه ماه دیگر موافقت کرده است.

ممنوعیت سفر شماری از مقام‌های طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و طالبان هموار کند.

قرار بود معافیت‌های مسافرتی که به ۱۵ مقام طالبان اجازه می‌داد برای مذاکرات صلح به خارج از کشور بروند، روز دوشنبه ۲۰ جون پایان به پایان برسد.

منابع دیپلوماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که وزیر تحصیلات عالی طالبان و معین وزارت معارف این گروه به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه طالبان در قبال زنان و منع آموزش دختران، از سفر منع شده‌اند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، سیاست‌ها سخت گیرانه علیه زنان وضع کرده است. به دلیل سیاست‌های طالبان، زنان در افغانستان از کار، آموزش، مسافرت و ورزش محروم شده‌اند.

دیپلومات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند پس از مذاکرات دشوار، کمیته تحریم طالبان سازمان ملل متحد با تمدید ممنوعیت سفر ۱۳ رهبر طالبان به مدت «۶۰ روز + ۳۰ روز» موافقت کرده است.

برخی کشورها به دلیل وخامت حقوق زنان طرفدار لغو تمام معافیت‌های سفر بودند، اما برخی از کشورها با این اقدام اعتراض کردند.

یک منبع دیپلوماتیک می‌گوید که بر اساس این توافق، این معافیت به طور خودکار برای ۱۳تن از مقام‌های ارشد طالبان در ماه سوم «مگر اینکه مورد اعتراض هیچ عضو شورا قرار نگیرد» تمدید خواهد شد.

با این حال، تحریم اقتصادی شامل داد و ستد اقتصادی و مسدود کردن دارایی‌های این افراد و تحریم نظامی، تعامل نظامی با مقام طالبان کماکان به قوت خود باقی است.

عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی، معاونان رئیس‌الوزرا، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه، شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن، امیرخان متقی، وزیر خارجه، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات طالبان، خیرالله خیرخواه، وزیر فرهنگ و محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان از جمله مقام‎‌های طالبان هستند که در سال ۲۰۱۹ ممنوعیت سفر آنها برداشته شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *