شورای امنیت سازمان ملل به استثنای وزیر تحصیلات عالی و معین وزارت معارف طالبان، معافیت سفر ۱۳ مقام ارشد این گروه از تحریم را تمدید کرد.

عبدالغنی برادر، عبدالسلام حنفی، امیرخان متقی و شیر محمد ستانکزی از جمله چهره‌های مطرح طالبان‌اند که معافیت سفرشان تا سه ماه دیگر تمدید شده است.

در فهرستی که سازمان ملل منتشر کرده، شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن، خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل، عبداللطیف منصور، وزیر انرژی و آب، ملا فاضل مظلوم، معین وزارت دفاع، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرا، دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد و نورمحمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف طالبان در میان کسانی‌اند که معافیت سفر خارجی آن‌ها از تحریم‌های ملل متحد، تا سه ماه دیگر تمدید شده است.

اما مولوی عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی و سعید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف طالبان تنها چهره‌های‌اند که ممنوع‌السفر شده‌اند.

منابع دیپلوماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که این دو مقام طالبان به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌شان در قبال آموزش زنان و دختران، معافیت سفرشان تمدید نشده است.

دیپلومات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که پس از مذاکرات دشوار، کمیته تحریم طالبان در سازمان ملل با تمدید معافیت سفر این ۱۳ مقام طالبان موافقت کرده است.

برخی کشورها به دلیل نقض گسترده حقوق زنان از سوی طالبان، طرفدار لغو معافیت‌ سفر همه رهبران طالبان بودند، اما برخی از کشورها به این اقدام اعتراض کردند.

با این حال، تحریم اقتصادی شامل داد و ستد اقتصادی و مسدود کردن دارایی‌های این افراد و تحریم نظامی، تعامل نظامی با مقام‌های طالبان کماکان به قوت خود باقی است.

ممنوعیت سفر شماری از مقام‌های طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و طالبان هموار کند.

مهلت معافیت‌ سفر این افراد روز دوشنبه ۲۰ جون به پایان رسیده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *