همزمان با ممنوعیت زنان از کار در موسسات غیردولتی، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) بار دیگر گفته است که ممنوعیت کار امدادرسانان زن، عواقب ناگوار برای همۀ مردم در افغانستان خواهد داشت.

اوچا روز دوشنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) در پیامی در تویتر گفته است که در حال حاضر، افغانستان با خطر قحطی، رکود اقتصادی، فقر گسترده و زمستان سرد دسته و پنجه نرم می‌کند.

وزارت اقتصاد طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیر حکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب که به امضای دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان، صادر شده، آمده است که “عدم رعایت حجاب اسلامی” دلیل این تصمیم می‌باشد.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد اضافه کرده است که در حال حاضر، ۲۸ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشری نیاز دارند.

طالبان تا حالا هیچ‌گونه‌ انعطاف‌پذیری برای تغییر تصامیم شان نشان نداده و پیش از این گفته بودند که جامعه بین‌المللی نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

در تازه‌ترین مورد، مارکس پوتزیل، سرپرست هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته با عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای طالبان، ملاقات کرد.

یوناما در یک تویت بدون ارایهٔ معلومات بیشتر در مورد این ملاقات نگاشته است که منع زنان افغان از کار به سازمان‌های خیریه و محروم ساختن آنان از پوهنتون‌ها و مکاتب به میلیون‌ها نفر در افغانستان صدمه وارد کرده و از رسیدن کمک‌های حیاتی به مردان،‌ زنان و کودکان جلوگیری می‌کند.

دفتر معاونیت اداری ریاست الوزرای حکومت طالبان گفته است که عبدالسلام حنفی در دیدارش با آقای پوتزل تاکید کرده که مسایل به میان آمده باید از طریق تفاهم حل شود.

آقای حنفی همچنان ضافه کرده که جامعه بین‌المللی باید “اصول، رسوم و عنعنات مردم افغانستان” را در نظر گرفته و آنان آماده اند تا در راستای ایجاد شرایط بهتر برای کار و فعالیت سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان با آنان همکاری کنند.

پیش از این، دفتر هماهنگی‌ کمک‌های بشری ملل متحد گفته بود که قرار است مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری، در هفته‌های آینده به افغانستان سفر کرده و در مورد ممانعت کار زنان با حکومت طالبان صحبت کند.

این در حالی است که روز گذشته ادارهٔ ملل متحد برای زنان افغانستان گفت که بر اساس بررسی‌ها ۳۸ در صد سازمان‌های غیرحکومتی خیریه که اکثریت آنان توسط زنان رهبری می‌شود یا بر زنان تمرکز دارد، به دلیل منع کار زنان در افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند.

بر اساس این یافته‌ها، از میان ۱۵۱ موسسه‌ای که در افغانستان خدمات بشری فراهم می‌کنند، ۴۸ در صد آن قسماً فعالیت می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *