کارشناسان سازمان ملل دستور اخیر طالبان برای منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی (NGO) را نمونه‌ی بارزی از «جنایت علیه بشریت» خوانده و خواستار لغو فوری آن شده‌اند.

این کارشناسان در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۹ جدی منتشر کرده‌اند، از تلاش هماهنگ جامعه جهانی برای موضع‌گیری در برابر اقدام اخیر طالبان اعلام حمایت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی آن‌ها، این اقدام طالبان نقض حقوق بشر است و ضمن جلوگیری از ارسال کمک‌های حیاتی، فعالیت سازمان‌های غیردولتی را نیز فلج می‌کند که تأثیر وحشت‌ناکی بر کل کشور خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که تصمیم اخیر طالبان نه تنها کارکنان زن را از حقوق اساسی و معیشت محروم می‌کند، بلکه مانع حمایت آنها از جوامع‌شان نیز می‌شود: «این تصمیم ظالمانه و غیرقانونی به بسیاری از سازمان‌های داخلی جامعه مدنی به شدت آسیب می‌رساند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین افزوده‌اند که ممنوعیت کار زنان اثرات فاجعه‌باری بر میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنان و کودکان در افغانستان که نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، خواهد داشت. آن‌ها همچنین گفته‌اند که این اقدام طالبان نقض آشکار رویکرد غیرتبعیض‌آمیز است که باید مبنای تمام کمک‌های بشردوستانه باشد.

در بیانیه تأکید شده است: «بدون کارکنان زن سازمان‌های بشردوستانه، زنان و دختران و پسران به غذا، آموزش، کمک‌های حقوقی متناسب با جنسیت، حمایت معیشتی و خدمات صحی ضروری دسترسی نخواهند داشت.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *