ضمیر کابلوف، نماینده پوتین، روز یکشنبه به روزنامه هندو گفت که کرملین نگران تلاش‌های امریکا برای احیای نفوذ و قابلیت‌هایش در افغانستان است.

او افزود که روند به رسمیت شناخته شدن طالبان آغاز شده اما حکومت یک دست قومی این گروه مانع اصلی در برابر کسب اعتبار بین‌المللی است.

کابلوف گفت: «روسیه، به طور مشخص نگران تلاش‌‌های جاری امریکا برای به دست آوردن توانایی کنترول و اعمال نفوذ بر وضعیت کنونی افغانستان و از جمله ایجاد تاسیسات نظامی در کشورهای همسایه است.»

در این مصاحبه، نماینده رئیس‌جمهور روسیه بیشتر از هر مقام بلندپایه خارجی دیگر ارزیابی مثبت از طالبان و عملکرد آن ارایه کرد. او به رغم اظهارات متحدان روسیه در آسیای میانه در مورد تهدید گروه‌های تروریستی در افغانستان، حکومت «کارآمد» طالبان را ستود که در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی «جدی» است.

طالبان داعش را دشمن خود به حساب می‌آورد و با آن می‌جنگد، اما با گروه‌های مشابه مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان رابطه حسنه دارد.

طالبان حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را انکار می‌کند و اظهارات حکومت پاکستان در مورد فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان را «اتهام بی‌اساس» خوانده است.

نماینده رئیس‌جمهور روسیه به روزنامه هندو گفت که روند به رسمیت شناخته شدن طالبان با اشتراک نمایندگان این گروه در نشست‌های منطقه‌ای از جمله فارمت مسکو در ماه نوامبر، آغاز شده است. اما، او فقدان مشروعیت داخلی طالبان را معضل اصلی در برابر رسمیت این گروه توصیف کرد.

کابلوف گفت: «به رسمیت شناخته شدن طالبان در سطح بین‌المللی بستگی به تطبیق شرایط زیر از سوی کابل دارد: تکمیل روند مصالحه بین‌الافغانی، ایجاد ساختار فراگیر قدرت، محو تهدید تروریزم و موادمخدر و رعایت اصول بنیادین حقوق بشر.»

نماینده روسیه نارضایتی خود را از عملکرد نصیر فایق، نماینده کنونی افغانستان در سازمان ملل ابراز داشت و از او به علت رای دادن به «قطعنامه‌های ضد روسی» در سازمان ملل انتقاد کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *