مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رسانه‌ها توصیه کرده‌اند که باید «نظام» را تقویت کنند و انرژی و توانایی شان را به‌خاطر بقای نظام به خرج دهند.

خبرنگاران همدم نیوز به نقل از خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده اند که این مقام‌ها همچنین از رسانه‌ها خواسته‌اند که در کنار نقاط منفی، نقاط مثبت نظام را نیز انعکاس دهند و حقایق را برای جهان برسانند. گفته می‌شود که مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان این خواست را در دیدار با مسئولان رسانه‌ها در ولایت خوست مطرح کرده‌اند.

همزمان با این، محمدصادق عاکف، سخن‌گوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان امروز (شنبه، ۲۵ جدی) گفت که برخی رسانه‌ها درباره‌ی امر به معروف «تبلیغات منفی» می‌کنند و از این رسانه‌ها خواسته شده تا از تبلیغات منفی دست بکشند؛ زیرا این موضوع یک امر الهی است.

پس از تسلط طالبان نزدیک به نیمی از رسانه‌های آزاد افغانستان تعطیل شده و شمار زیادی از خبرنگاران کشور را ترک کرده‌اند.

اواخر ماه گذشته سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان با نشر گزارشی گفتند که روی‌کار آمدن طالبان چشم‌انداز رسانه‌ها را تغییر داده است و از ۵۴۳ رسانه‌ی فعال قبل از سقوط این کشور به‌دست طالبان، تنها ۳۱۲ رسانه در اوایل ماه قوس فعال بوده‌اند.

طبق آمار این گزارش، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد تا اوایل ماه قوس، ۲۳۱ رسانه از فعالیت باز مانده و متوقف شده‌اند. همچنین سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفته‌اند که در این مدت شش‌هزار و ۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای شغل‌شان را از دست داده‌اند. این سازمان‌ها تأکید کرده‌اند که در میان این افراد، خبرنگاران زن بیشترین آسیب را دیده‌اند.

براساس داده‌های گردآوری‌شده توسط سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، از هر پنج خبرنگار و کارمند رسانه‌ای زن، چهار نفرشان بی‌کار شده‌اند. براساس این داده‌ها، در مجموع ۸۴ درصد خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای زن کار‌شان را از دست‌داده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *