دفتر صدر اعظم پاکستان نگاشته است که آقای خان هدایت داده است که برای دفع بحران بشری در افغانستان به این کشور نیروی ‌‌بشری واجد شرایط و تعلیم یافته در بخش‌های طب، تکنالوجی معلوماتی، محاسبه و مالی بفرستد و در این خصوص با کشورهای دوست همکاری دوجانبه را نیز ارزیابی کند.

آقای خان هچنان از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های امدارسان خواسته است تا برای جلوگیری از سقوط اقتصاد و نجات زندگی افغان‌ها به افغانستان کمک فراهم کنند.

این در حالی است که نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داد که حکومت طالبان با مشکل کمبود کارمندان مسلکی مواجه بوده و به دنبال دریافت کمک از پاکستان است.

در این گزارش آمده است که مشاغل دولتی به عنوان حمایت، به جنگجویان طالبان و آنعده افرادی داده می شود که در آرامی در پاکستان زندگی می‌کنند، اما همه آن‌ها مهارت های مسکلی مورد نیاز برای کار را ندارند.

بر اساس این گزارش نیویورک تایمز، مقامات طالبان برای پر کردن این خلا به پاکستان رجوع کرده و از جنگجویان پیشین طالبان که در دو دهۀ اخیر در پاکستان زندگی می کردند می‌خواهند استفاده کنند؛ جنگجویانی که به گزارش نیویورک تایمز، سال های تمام پاکستان حضور آنان را در داخل خاک آن کشور، رد کرده است.

نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که اکثر ملاهای که اکنون طالبان آنان را در پست های حکومت می گمارند، تحصیل کردۀ مدرسه های دارالعلوم حقانیه در پاکستان اند.

این روزنامه‌ی امریکایی به گونه‌ی مثال از یک کارمند وزارت دفاع رژیم گذشته‌ی طالبان نام برده که از ۲۰ سال گذشته به اینسو در پاکستان مصروف خبازی بود، اما اکنون منحیث رییس عمومی پولیس ترافیک به کار گماشته است.

آقای غیور (سمت راست) در حال بازدید از مأموران پولیس ترافیک در کابل. اعتبار عکس جیم هویلبروک برای نیویورک تایمز
آقای غیور (سمت راست) در حال بازدید از مأموران پولیس ترافیک در کابل. اعتبار عکس جیم هویلبروک برای نیویورک تایمز

این درحالی است که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان که با شعار مبارزه و بیرون ساختن خارجی‌ها از افغانستان انجام شد، فقر و بیکاری گسترده سراسر افغانستان را فراگرفته و تقریبا تمام متخصصین افغانستان بیکار هستند.

این سخنان عمران خان در حالی مطرح شده که وی هفته گذشته تاکید نمود که طرح حصار کشی سرحدات با افغانستان را با قدرت و تا انتها ادامه خواهد داد. تحلیل گران مختلف از احتمال طرح انجام طرح استعماری جدید از سمت پاکستان برای افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *