حمدالله محب، مشاور امنیت ملی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که خبر برگشت آقای غنی به افغانستان “آوازۀ بی‌اساس” است.

آقای محب روز یکشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) در یک پیام توییتر ضمن نشر عکسی که وی را در کنار آقای غنی نشان می‌دهد، نگاشته است: “رییس جمهور غنی همواره برای همه افغان‌ها، به چنین صلح پایدار باورمند است که در آن ارزش‌ها زیر پا نشود. رییس جمهور غنی اکنون نیز برای خیر ملت از چنین بحث اساسی حمایت می‌کند که در آن نمایندگی تمام اتباع کشور شامل باشد.

با اینحال، حشمت غنی احمدزی، برادر محمد اشرف غنی که به گفتۀ خودش با رییس جمهور پیشین افغانستان در ابوظبی دیدار داشته است، در مصاحبه با دویچه وله گفته است که صحبت‌هایی در مورد بازگشت آقای غنی به افغانستان جریان دارد و به گفتۀ وی اگر چنین کاری موثریت داشته باشد، آقای غنی حاضر به بازگشت است.

حشمت غنی احمدزی گفته است که رییس جمهور پیشین افغانستان علاقه به برگشت به عرصۀ سیاست نداشته و می‌خواهد فعالیت اجتماعی داشته باشد.

چند روز پیش، در یک صفحۀ تایید نشدۀ توییتر به نام عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان خبری نشر شده بود که گویا محمد اشرف غنی و برخی همکارانش به “آغوش مادر وطن” بر می‌گردند.

اما پس از دست به دست شدن این خبر بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در یک توییت نگاشت: “این صفحه توییتر که بنام محترم مولوی عبدالسلام حنفی معاون ریاست الوزرا ساخته شده، جعلی است.”

آقای مجاهد ابراز امیدواری کرده بود که کسی خبر مبنی بر برگشت محمد اشرف غنی و همکارانش را باور نکند.

محمد اشرف غنی، به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شد و اکنون در امارات متحدۀ عرب به سر می‌برد.

با آنکه رهبر طالبان پس از مسلط شدن این گروه بر افغانستان فرمان عفو عمومی را صادر کرد، تا کنون مقام‌های ارشد حکومت افغانستان که به بیرون از آن کشور رفته اند، به افغانستان برنگشته اند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی صلح و فضل‌هادی مسلمیار، رییس پیشین ولسی جرگۀ افغانستان از جمع معدود چهره‌های سیاسی حکومت‌های پیشین افغانستان اند که اکنون در داخل آن کشور به سر می‌برند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *