تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان در دیدار با مقام‌های طالبان بر تشکیل نظام سیاسی فراگیر و احترام به حقوق بشر، از جمله زنان و اقلیت‌ها و همچنین مبارزه با تروریسم تأکید کرده است.

وزارت خارجه‌ی جاپان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای تاکاشی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار آن کشور در افغانستان از ۱۷ تا ۲۴ جنوری به‌منظور گفت‌وگو با طالبان از کابل بازدید کرده است.

اوکادا با اعضای ارشد طالبان، از جمله مولوی عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر، معاونان نخست‌وزیر طالبان  دیدار کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی جاپان، سفیر این کشور در این دیدارها، در مورد کمک‌های بشردوستانه توضیح داده و از طالبان خواسته است که درباره‌ی امنیت اتباع جاپانی و کارمندان محلی و عبور سریع و ایمن از افغانستان اطمینان دهند.

وزارت خارجه‌ی جاپان گفته است که طرف طالبان از کمک‌های بشردوستانه آن کشور قدردانی کرده و موضع خود را مبنی بر این‌که طالبان به نیازهای جامعه بین‌المللی رسیدگی خواهد کرد، توضیح داده است.

این وزارت گفته است که نهایت تلاش خود را برای تأمین امنیت اتباع جاپانی و کارمندان محلی و ارایه حمایت‌های لازم برای خروج آنها انجام خواهد داد و به تعامل با طالبان برای کمک به ثبات افغانستان ادامه می‌دهد.

درخواست همکاری طالبان برای به رسمیت شناختن

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان در رشته‌تویتی، نوشته است که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با سفیر جاپان، از این کشور خواسته است که در زمینه‌ی به‌رسمیت‌شناختن طالبان و رهایی سرمایه‌های مسدود‌شده‌ی افغانستان همکاری کند.

مولوی عبدالکبیر گفته است که طالبان شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده‌اند.

به نقل از سمنگانی، سفیر جاپان با اشاره به کمک ۱۰۰ میلیون دالری کشورش، گفته است که این کمک‌ها در عرصه‌های زراعت، معارف، آب آشامیدنی و صحی به مصرف خواهد رسید.

معاون نخست‌وزیر طالبان با ابراز امتنان از کمک‌های بشردوستانه جاپان، گفته است که این گروه می‌خواهد‌ روابط حسنه و تاریخی خود با پیکن را گسترش دهد. او با اطمینان از توزیع شفاف کمک‌های بشردوستانه، خواهان کمک‌های بیش‌تر جامعه جهانی، به ویژه جاپان شده است.

مولوی عبدالکبیر تأکید کرده است که جامعه جهانی به‌جای اعمال فشار، راه تفاهم را اختیار کند و «ما اطمینان می‌دهیم که همه حقوق اساسی مردم افغانستان مصون است.»

از سوی هم، دو طرف در این دیدار در مورد بازگشایی هرچه زودتر سفارت جاپان در کابل نیز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *