آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که حتی در بدترین سناریو فروپاشی دولت و ارتش افغانستان با چنین سرعتی پیش‌بینی نشده بود.

بلینکن این اظهارات را روز دوشنبه (۴ دلو) در سخنرانی خود در کنفرانس مجازی مطرح کرده است.

در بیانیه‌ی او که در وبسایت وزارت خارجه‌ی امریکا منتشر شده، آمده است: «اکنون، می‌توانم بگویم که اشتباه تقریباً همه این بود که ندیدند که دولت و نیروهای امنیتی به همان سرعتی که آنها فروریختند، [سقوط کند]، حتی در سناریوهای بدتری که ما داشتیم.»

وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است که جامعه‌ی اطلاعاتی این کشور همیشه وقتی به آینده نگاه می‌کند، طیفی از سناریوها را در نظر می‌گیرد و به آنها درجه می‌دهد. او گفته است که اگر سرعت فروپاشی دولت و ارتش افغانستان را می‌دانستند کارهایی وجود داشت که به گونه‌ای دیگر انجام می‌شد.

با آغاز خروج آخرین گروه از نظامیان امریکایی از افغانستان پیش‌روی طالبان آغاز شد و سرانجام این گروه در ۲۴ ماه اسد کابل را تصرف کردند و به این ترتیب دولت و ارتش افغانستان فروپاشید.

وزیر خارجه‌ی امریکا می‌گوید که کشورش نمی‌توانست که در طول سالیان متمادی، میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری کند تا دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور بتوانند خود را حفظ کنند. بلینکن همچنین گفته است که امریکا در مأموریت خود در افغانستان به ملت‌سازی هم پرداخت؛ اما موفق نشد. او گفته است: «من فکر می‌کنم یکی از درس‌ها این است که ما باید در مورد این تمرین‌های ملت‌سازی بسیار متفکر باشیم، زیرا آشکارا موفق نشدیم.»

او افزوده است که دولت بایدن براساس توافقی که میراث گرفته بود، باید از افغانستان خارج می‌شد. بلینکن پیشنهاد حفظ سه‌هزار نیروی امریکایی در افغانستان را نادرست خوانده است. وزیر خارجه امریکا اضافه کرده است که اگر این کشور فراتر از ضرب‌الاجل در افغانستان می‌ماند، حملات طالبان افزایش می‌یافت و دفاع در برابر چنین حملات با سه‌هزار نیرو ممکن نبود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *