امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز دوشنبه در حاشیه نشست با دیپلومات‌های غربی در اسلو گفت که این جلسه برای طالبان «در نفس خود یک دست‌آورد» است.

در دومین روز نشست اسلو نمایندگان اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و ناروی با هیئت طالبان دیدار و گفتگو کردند.

هیئت طالبان در روز نخست این نشست با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق زن از افغانستان دیدار و گفتگو کرد که در آن فعالان زن سرنوشت دو فعال حقوق زن ناپدید شده در کابل را نیز مطرح کردند. طالبان گزارش‌ها در مورد بازداشت این فعالان حقوق زن را رد کرده اند.

امیرخان متقی، رئيس هیئت طالبان در این نشست به خبرنگاران گفت: «این که ناروی برای ما این فرصت را مهیا کرده است در نفس خود یک دست‌آورد است، به خاطری که ما با جهان روی یک صحنه حضور یافتیم؛ ما مطمئن هستیم که از این دیدار حمایت‌هایی را برای بخش‌های بشری، صحی و تعلیمی افغانستان به دست می‌آوریم.»

این نشست به دعوت ناروی برگزار شده است و هدف آن بحث روی وضعیت بشری و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خوانده شده است. وزیر خارجه ناروی تاکید کرده است که این نشست به هیچ صورتی بیانگر مشروعیت دادن به طالبان و یا به رسمیت شناختن حکومت این گروه نیست.

با وجود این، تظاهرات‌های متعددی در اعتراض به دعوت از طالبان توسط ناروی برگزار شد. از جمله معترضان در پیش روی وزارت خارجه ناروی در اسلو تظاهرات کردند.

دیپلومات‌های غربی پیش از دیدار با هیئت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی و مدافع حقوق بشر افغانستان گفتگو کردند.

توماس وست، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان، روز یک شنبه در یک پیام توییتری گفت: «ما همزمان با این که تلاش می‌کنیم به همراه شرکا، متحدین و سازمان‌های امدادی به بحران بشری رسیدگی کنیم، به دیپلوماسی تیزبین خود در مورد نگرانی‌های ما و علایق همیشگی ما به افغانستان باثبات و همه شمول که حقوق بشر در آن رعایت شود، ادامه می‌دهیم.»

از آن جایی که طالبان تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند و حکومت شان از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، کشورهای امدادی در چگونگی انتقال کمک‌های بشری به افغانستان دچار مشکل اند. جامعه بین‌المللی تلاش دارد راه‌هایی را برای کمک به مردم افغانستان پیدا کند.

بسیاری از فعالین مدنی، سیاسیون پیشین و مردم افغانستان در کشورهای مختلف نسبت به دعوت هیئت طالبان از طرف دولت ناروی اعتراض کرده بودند و معتقد بودند که این مذاکرات باعث افزایش قدرت طالبان می شود.

در همین حال یک خبرگزاری در ناروی خبر داد که یک شهروند افغان مقیم ناروی، شکایت خود از انس حقانی، برادر رییس گروه حقانی و متهم به برنامه ریزی بسیاری از حملات تروریستی در پلیس این کشور ثبت نموده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *