کن مک کالوم، رییس سازمان جاسوسی داخلی بریتانیا «MI5» هشدار داده است که افغانستان دوباره به «محل پرورش گروه‌های تروریستی» تبدیل خواهد شد. او مدعی شده است که افراط‌گرایان انگلیسی در تلاش سفر به افغانستان هستند.

آقای کالوم این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه‌ی دیلی میل بریتانیا مطرح کرده است. این گفت‌وگو دیروز (یک شنبه، ۱ حوت) منتشر شده است.

کن مک کالوم گفته است که او نگران «زیرساخت‌ها و شبکه‌های تروریستی در حال بازسازی» در افغانستان، تنها چند ماه پس از خروج آشفته‌ی غرب است.

او پیشتر هم هشدار داده بود که تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان افراط‌گرایان را «جسور» کرده است.

این مقام بریتانیا گفته است که آغاز برخی تلاش‌ها برای سفر برخی جهادی‌های مشتاق در بریتانیا به افغانستان را شناسایی کرده است.

او گفته است که افغانستان می‌تواند مانند سوریه، جایی که صدها نفر برای پیوستن به گروه داعش هجوم آورده‌اند، به آهن‌ربایی برای افراط‌گرایان انگلیسی تبدیل شود.

رئیس سازمان جاسوسی بریتانیا گفت: «ما به وضوح دیده ایم که برخی از افراد علاقمند به سفر به افغانستان در تعقیب برخی از این اهداف هستند. ما شروع برخی از تلاش‌ها برای سفر را دیده‌ایم و بنابراین با شرکای خود بسیار مراقب هستیم.»

مقام‌های غربی بارها درباره‌ی تبدیل‌شدن افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی هشدار داده‌اند؛ اما طالبان می‌گویند که اجازه‌ی فعالیت به هیچ «گروه خارجی» را نمی‌دهد که تهدید برای کشورهای دیگر باشد.

طالبان در توافقی که با امریکا امضا کرده نیز تعهد داده تا روابط‌‌‌‌‌‌‌‌اش را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع کنند.

همچنین قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی و مبارزه با این گروه‌ها یکی از شروط کشورها برای شناسایی حکومت طالبان است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *