وزارت داخله طالبان از شماری از فعالان زن بازداشت شده در هفته‌های اخیر اعتراف گرفته و ویدیوی آن را منتشر کرده است.

افغانستان اینترنشنال گزارش داد که در این ویدیو چند زن که در اعتراض‌های خیابانی حضور داشته‌اند، می‌گویند کسانی از خارج از افغانستان از آنها خواسته‌اند به خیابان بروند و علیه حکومت طالبان شعار دهند.

این شیوه اعتراف گرفتن از مخالفان، در حکومت‌های تمامیت‌خواه مانند ایران و چین هم استفاده می‌شود.

زنان در این ویدیو از افرادی نام می‌برند که به آن‌ها وعده خروج از افغانستان داده‌اند.

در بخشی از ویدیو، صدایی بر روی تصویر سیما سمر، رییس‌ اسبق کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشر می‌شود که در آن از زنان کارمند می‌خواهد بدون توجه به محدودیت‌های طالبان،‌ به وظایف خود باز گردند. صاحب صدا از زنان می‌خواهد برقع نپوشند و با پوشش معمول به محل کار خود بروند.

از زنان بازداشت شده همچنین درباره برخورد طالبان اعتراف گرفته شده است. از آن‌ها شنیده می‌شود که برخورد افراد طالبان بر خلاف انتظار با زنان بازداشت شده ملایم و محترمانه بوده است.

در بخشی از این ویدیو، صداهایی از چند مکالمه تلفنی هم شنیده می‌شود.

ویدیوی اعترافات اجباری این زنان نشان می‌دهد که طالبان فعالان حقوق زن را که با اعتراضات خود این گروه را زیر فشار بین المللی قرار داده اند، کاملاً زیر نظر دارند و ماموران طالبان همه فعالیت‌ها و مکالمات عمومی و خصوصی زنان معترض را زیر نظر گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد وزارت داخله طالبان که توسط رهبر شبکه حقانی اداره می‌شود، با انتشار این ویدیو می‌کوشد اعتراض‌های خیابانی زنان در شهرهای مختلف افغانستان به ویژه کابل را به حلقاتی در خارج کشور نسبت دهد و هدف این اعتراض‌ها را در حد مهاجرت به خارج از افغانستان تقلیل دهد.

گروه طالبان تاکنون دست‌کم در دو مورد در کابل و مزارشریف، به خانه‌هایی حمله کرد که زنان و مردان منتظر خروج از افغانستان در آن‌ها نگهداری می‌شدند.

چند فعال زن هم مدتی در بازداشت طالبان بودند و به‌تازگی و پس از اعتراض‌های گسترده داخلی و خارجی، رها شدند.

به رغم اصرار طالبان بر برخورد خوب با زنان معترض، منابعی به افغانستان اینترنشنال گفتند که برخی از زنان معترض به شدت مورد شکنجه قرار گرفته اند. ظاهراً زنان معترض در بدل دادن ضمانت و رضایت به سکوت، از بند طالبان آزاد شده‌اند.

همچنین، آماری که به دست افغانستان اینترنشنال رسیده، نشان می‌دهد که گروه طالبان از زمان سقوط کابل تاکنون دست‌کم دوصد نفر را به دلیل فعالیت مدنی و سیاسی و تلاش برای خروج از کشور بازداشت و ممنوع‌الخروج کرده‌ است. همچنین گزارش‌های متعددی از آزار جنسی و شکنجه این افراد به دست طالبان منتشر شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *