شورای علمای شیعه در اعلامیه‌ای در پیوند به درگیری طالبان با نیروهای مولوی مهدی، فرهانده‌ی ناراضی هزاره‌تبار این گروه در بلخاب سرپل گفته است که نباید غیرنظامیان در این جنگ مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

در این اعلامیه که روز گذشته (شنبه، ۴ سرطان) منتشر شده، آمده است که با تسلط طالبان انتظار می‌رفت بی‌نظمی‌ها، ناامنی‌ها و جنگ خاتمه یابد؛ ولی شعله‌های جنگ در مناطقی از نو درحال سر کشیدن است.

شورای علمای شیعه گفته است که بروز خشونت در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

این شورا گفته است که برای جلوگیری از جنگ در بلخاب، هیأتی را در تفاهم با طالبان و مولوی مهدی برگزید؛ اما به گفته شورای علمای شیعه «افراد کوتاه‌بین در اثر رقابت‌های ناسالم نقش منفی بازی کرد و موانعی بر سر راه هیأت خلق و به مشتعل‌شدن آتش جنگ کمک کردند».

شورای علمای شیعه در ادامه تأکید کرده است که جنگ ویرانگر است و به هیچ‌ دلیلی به نفع کشور و ملت نیست.

با این حال، این شورا از طرفین درگیر در بلخاب خواسته است که هرچه عاجل به نبردهای مسلحانه نقطه پایان بگذارند و منازعات و مسایل مورد اختلاف‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

شورای علمای شیعه تأکید کرده است که طرفین جنگ در بلخاب مطابق حکم صریح پیامبر اسلام نباید به جان، مال، آبرو و ناموس غیرنظامیان تعرض کنند.

این شورا اضافه کرده است که معضل بلخاب نشأت گرفته از نارضایتی مولوی مهدی، فرمانده‌‌ی طالبان است: «بنابراین، معضله باید به‌گونه‌ای درون‌امارتی حل گردد و به بخش‌های دیگری از جامعه و مناطق کشور تسری داده نشود.»

شورای علمای شیعه تأکید کرده است که مردم ملکی و غیر دخیل در جنگ نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند. هم‌چنین آن عده مردمی که از ترس جنگ خانه‌های خویش را ترک کرده‌اند، زمینه‌ی برگشت مطمئن و آرام‌ آن‌ها به خانه‌های‌شان فراهم شود.

این درحالی است که منابع محلی در ولسوالی بلخاب می‌گویند که نیروهای طالبان هفت غیرنظامی به‌شمول پنج کارگر و دو چوپان را در منطقه‌ی «جه میرک» این ولسوالی تیرباران کرده‌اند.

هم‌چنین به گفته‌‌ی منابع، بر اثر اثابت یک فیر مرمی هاوان طالبان به یک خانه‌ی مسکونی در منطقه‌ی «دهنه بلخاب»، چهار کودک شدیدا زخمی شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *