طالبان روز شنبه از کشورهای جهان خواست تا تحریم‌ها علیه این گروه را بردارند و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در مصاحبه‌ با رویترز، این دارایی‌ها را «حیاتی» خواند و گفت که آنان از جهان می‌خواهند «حق افغان‌ها» را بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که این گروه «از جهان می‌خواهد تا اساسی‌ترین حق افغان‌ها را که حق حیات ست، از طریق لغو تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌ها به آنها بدهد.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی این کشور در امریکا و برخی کشورهای دیگر منجمد شده و تحریم‌های جهانی سکتور بانکداری را با مشکل مواجه کرده است.

دولت‌های غربی در مورد حقوق زنان و دختران برای کار و تحصیل تحت حاکمیت طالبان نگران هستند. این دولت‌ها عادی‌سازی روابط با طالبان را به رعایت حقوق بشری زنان وابسته دانسته اند اما طالبان در ماه مارچ، از افتتاح مکاتب دخترانه جلوگیری کرد و قوانین شدیدی علیه زنان در افغانستان وضع کرده است.

بلخی در پاسخ به سوالی در مورد این موضوع گفت که حق افغان‌ها به منابع مالی حیاتی باید در اولویت باشد. او افزود که جامعه بین‌المللی نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر را به‌طور متفاوتی اعمال می‌کند.

او در مصاحبه با رویترز پرسید که «۱۶ کشور جهان حقوق اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسلمانان را سلب کرده‌اند… آیا آنها نیز به دلیل نقض حقوق بشر با تحریم مواجه هستند؟»

در همین حال، کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه گفت که دولت ایالات متحده در حال کار روی «سوالات پیچیده در مورد استفاده از این وجوه مالی است تا اطمینان حاصل کند که [این پول‌ها] به نفع مردم افغانستان مصرف می‌شود و نه طالبان.»

وی افزود که اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده در حال ارائه کمک به سازمان‌های بشردوستانه در افغانستان است.

در همین حال مقامات طالبان با مانور رسانه ای و پوشش خبری فراوان زلزله اخیر قصد دارند تا از این موقعیت استفاده کرده و کمک های بیشتر مالی دریافت کنند، گفته می شود، دولت چین پذیرفته است 7 میلیون دالر به طالبان برای کمک به زلزله زدگان اخیر کمک نماید.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *