یک مقام امریکایی روز جمعه، ۸ دلو، به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته است که وزارت امور خارجه امریکا به برنامه معتبر دانشجویی خارجی «فولبرایت» در افغانستان ادامه نخواهد داد.

سال گذشته ۱۴۰ نفر نامزد نیمه نهایی این برنامه انتخاب شده بودند، اما پس از خروج امریکا و سقوط کابل و هرج و مرج ناشی از آن، سرنوشت این برنامه در حالت ابهام قرار داشت.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید که خبر «ویران‌گر» تعلیق این برنامه، پس از چاشت روز جمعه پس از ماه‌ها تأخیر در مصاحبه با متقاضیان به آن‌ها گفته شده است.

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا نیز به ای‌بی‌سی نیوز گفته است که به دلیل موانع قابل توجهی که توانایی امریکا را برای ارائه یک تبادل امن تجربه، متاثر می‌کند، روند انتخاب برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت در افغانستان برای سال تحصیلی ۲۰۲۲- ۲۳ پیش نخواهد رفت.

این مقام امریکایی گفته است که زمان و تلاش قابل توجهی را که متقاضیان کنونی سرمایه‌گذاری کرده است، تشخیص می‌دهد و نیز درک می‌کند که این تصمیم ناامیدکننده است.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، این فرصت تنها برای متقاضیانی که به مرحله نیمه نهایی راه یافته پایان نیافته، بلکه در واقع این برنامه در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.

او گفته است: «در حال حاضر ما در خواست‌های برنامه فولبرایت در افغانستان را نمی‌پذیریم. اگر شرایط به گونه‌ای تغییر کند که بتوانیم دوباره از فرصت‌های فولبرایت برای دانشجویان افغان حمایت کنیم، دوباره درخواست‌ها را برای این برنامه می‌خواهیم.»

با این حال، برنامه فولبرایت و مزایای آن برای بیش از ۱۰۰ دانشجوی فولبرایت از افغانستان که در امریکا تحصیل می‌کنند، ادامه می‌یابد. وزارت خارجه امریکا اما در مورد بازگشت این دانشجویان به افغانستان جزییات نداده است.

برنامه فولبرایت که توسط دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه  امریکا اداره می‌شود. این برنامه توسط کنگره در سال ۱۹۴۶ با هدف ایجاد روابط بین‌المللی با ارائه کمک‌های مالی به شهروندان ایالات متحده برای تحصیل یا تدریس در خارج و به شهروندان غیر امریکایی برای تحصیل در امریکا ایجاد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *