نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل از کشورهای جهان خواسته است به مقام‌های حکومت قبلی این کشور پناهندگی ندهند.

فایق در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل که دیروز (چهارشنبه، ۶ دلو) درباره افغانستان برگزار شد، گفته است که جامعه بین‌المللی به مقام‌های حکومت پیشین افغانستان اجازه فعالیت سیاسی و حتا صحبت‌کردن درباره‌ی این کشور را نیز ندهد.

او استدلال کرده است که این امر احساسات مردم و منافع ملی افغانستان را جریحه‌دار ساخته و در نهایت به تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی آسیب می‌رساند.

آقای فایق در سخنرانی خود که متن آن در صفحه‌ی تویترش منتشر شده، گفته است که حساب‌های بانکی مقام‌های حکومت قبلی که در فساد و اختلاس دخیل بودند هم مسدود شود. به‌گفته‌ی او، دارایی‌های افغانستان که به‌گونه غیرقانی به حساب این افراد انتقال داده شده، ضبط و منجمد شود.

او افزوده است: «این غیرمنصافه است که ۲۸ میلیون مردم افغانستان گرسنه‌اند و مادران به‌خاطر زنده‌ماندن اطفال‌شان را می‌فروشند؛ اما این فاسدان در خانه‌ها و ویلاهای تجملی در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند.»

شماری از مقام‌های حکومت پیشین از جمله خود محمد اشرف غنی، رییس جمهور فراری متهم به اختلاس و انتقال پول از افغانستان اند. غنی متهم است که ۱۶۰ میلیون دالر را هنگام فرار از کشور با خود انتقال داده است؛ اما او بارها این اتهام را رد کرده و گفته که حاضر به همکاری درباره‌ی بررسی این اتهام است.

در حاضر اکثر مقام‌های حکومت اشرف غنی در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند. شماری آنان دو تابعیتی بودند و به کشور متبوع شان برگشته‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *