به دنبال تصفیه‌ی قومی کارمندان اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، شهرداری‌ها و امنیت ملی و استخبارات این بار اسنادی منتشر شده است که نشان می‌دهد طالبان با به‌دست گرفتن قدرت، دست به تصفیه‌ی قومی کارمندان اداره‌های مختلف حکومت شان زده‌اند و به‌جای آنان کارمندان تازه را براساس تعلقات سیاسی، مذهبی و قومی مقرر کرده‌اند. افرادی که تخصص و تجربه‌ی پیش‌برد وظایف محوله را ندارند.

«قاضی نباید هزاره باشد»

به‌تازگی حکومت سرپرست طالبان تمامی قضات و کارمندان قضایی متعلق به قوم هزاره را از تمام سطوح منفک کرده است. براساس مکتوب منفکی این افراد، آنان «براساس لزوم‌دید اداره» از بست‌های‌شان عزل و به‌جای‌شان افراد نزدیک به گروه طالبان و از قوم پشتون مقرر شده‌اند.

رستم تلاش که تا یک ماه پیش در یکی از ولایت‌ها به‌عنوان قاضی کار می‌کرد و اکنون به‌دلیل تعلق قومی‌اش عزل شده است، می‌گوید: «با سقوط نظام جمهوری و به‌میان آمدن نظام طالبان همه چیز به‌هم خورد و مدت سه ماه بیکار شدیم. در اوایل ماه قوس سال جاری ریاست دادگاه عالی از همه کارمندان خواست که لیست مکمل از مشخصات کارمندان (اسم، ولد، سکونت اصلی و فعلی، قومیت و…) ترتیب به مقامات بالا فرستاده شود و ما نیز فرستادیم. اما بعد از  یک ماه، درحالی‌که همه روزه به وظیفه حاضر شدیم در اخیر ماه خبر شدیم که به‌دلیل قومیت‌مان منفک شده‌ایم.»

آقای تلاش در رشته‌ی قضا و سارنوالی مدرک کارشناسی و در رشته‌ی حقوق خصوصی مدرک کارشناسی ارشد دارد. او چهار سال به‌عنوان قاضی در یکی از ولایت‌های مرکزی کار کرده است. او می‌گوید: «باورم نشد. رفتم دفتر رییس و موضوع را همراه رییس استره‌محکمه/دادگاه عالی مطرح کردم. او به من گفت که مقام استره‌محکمه/دادگاه عالی تصمیم گرفته است که در قوه‌ی قضاییه از مردم هزاره نباشد.»

افزون به این، رستم تلاش می‌گوید: «در حال حاضر کسی از قوم هزاره نه تنها به‌عنوان قاضی، بلکه حتی به‌عنوان محرر و کارمند ساده‌ی قوه‌ی قضاییه نیز حضور ندارند و همه به یک دلیل منفک شده‌اند.»

جمال خاشعی دیگر قاضی است که مدرک کارشناسی جزا و جرم شناسی دارد و ۱۲ سال به‌عنوان قاضی در دستگاه قضا در یکی از ولایت‌های مرکزی کار کرده است. او اکنون به‌دلیل تعلق قومی عزل شده است. او می‌گوید: «به ما گفتند که دیگر به محکمه نیایید. آنان (گروه طالبان) قضات اهل تشیع و هزاره و محررین اهل تشیع و هزاره را در محکمه نگرفته است و به‌جای آنان از افراد خودشان را مقرر کرده‌اند.»

اسنادی که خبرگزاری های داخلی دریافت و بررسی کرده اند، نیز این ادعاها را تأیید می‌کند. براساس این اسناد، تا پیش از سقوط حکومت به‌دست طالبان، از میان دوهزار و ۵۰۰ نفر قاضی حدود ۱۰۰ قاضی از قوم هزاره در سطوح مختلف با تحصیلات عالی در سراسر افغانستان به‌عنوان قاضی در دستگاه قضایی کار می‌کرده‌اند که اکنون تمامی این افراد برکنار شده‌اند.

 

برقراری عدالت براساس تخصص ملا و مفتی

اسناد بررسی‌شده نشان می‌دهد که به‌جای تمامی افراد منفک‌شده، افرادی متعلق به قوم پشتون به‌عنوان قاضی و کارمندان قضایی دادگاه‌ها مقرر شده‌اند. براساس این اسناد، تمامی قاضیان و دیگر کارمندان دستگاه قضایی حکومت سرپرست طالبان، بدون مشخص‌بودن درجه و رشته‌ی تحصیلی‌شان تنها با شهرت مفتی، مولوی و شیخ مقرر شده‌اند.

در همین حال، مردم از قضاوت قاضیان کنونی شاکی‌اند و می‌گویند که قاضیان کنونی با توجه به تعلقات سیاسی، قومی و مذهبی دعواهای حقوقی را فیصله می‌کنند.

 

این درحالی است که به‌تازگی دو مکتوب در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد طالبان پس از ۳۱ سال از یک دعوای حقوقی و قومی، اکنون فیصله کرده‌اند که باشندگان ولسوالی مالستان ولایت غزنی که هزاره هستند، باید به باشندگان ولسوالی اجرستان که بیشتر از قوم پشتون هستند، غرامت بپردازند.

براساس معلومات باشندگان ولسوالی مالستان، این دعوا مربوط به سال۱۳۶۹ خورشیدی می‌شود. به‌گفته‌ی مردم در آن زمان، ۵۵۰ رأس گوسفند از باشندگان ولسوالی اجرستان مفقود شده بود که به این دلیل میان باشندگان دو ولسوالی دعوا صورت گرفته بود. در جریان این دعوا، باشندگان ولسوالی مالستان می‌گویند که چند نفر از قوم هزاره نیز کشته شده بودند. اکنون که طالبان به قدرت رسیده‌اند، باشندگان ولسوالی اجرستان غزنی نیز این دعوا را از سر باز کرده و طالبان نیز دعوا را به نفع باشندگان این ولسوالی فیصله کرده‌اند.

در مکتوبی که به‌تازگی از سوی مولوی بازمحمد، فرمانده پولیس غزنی عنوانی باشندگان ولسوالی مالستان صادر شده، نیز آمده است که آن‌ها باید طی بیست روز آینده مبلغ شش میلیون و ۲۵۰ هزار کلدار پاکستانی را به جاوید، پیر محمد و عبدالله باشندگان اجرستان از بابت ۵۵۰ رأس گوسفند بپردازند.

در مکتوب دومی که از سوی مولوی عبدالله منتقیم، ولسوالی مالستان صادر شده، از باشندگان این ولسوالی خواسته شده است که در جریان یک ماه آینده این مبلغ را آماده کنند در غیر آن حق شکایت را نداشته باشند و از نیروی نظامی استفاده خواهد شد.

باشندگان ولسوالی مالستان ادعا می‌کنند که در آن زمان، چند تن از افراد این ولسوالی از سوی باشندگان اجرستان کشته شده بودند، اما گروه طالبان بدون درنظرداشت و بررسی این ادعا، یک‌جانبه به نفع باشندگان اجرستان فیصله کرده است.

در همین حال، قاضیان حکومت پیشین نیز می‌گویند که افراد تازه مقررشده تنها به‌دلیل قومیت و تعلقات به گروه طالبان بدون داشتن سواد کافی به‌عنوان قاضی گماشته شده‌اند و دعواها را نیز بدون درنظرداشت اصول، شواهد و طی مراحل قانونی براساس تعلقات سیاسی، قومی و مذهبی فیصله می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *