آژانس پناهندگان اتحادیه اروپا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیون نفر در کشورهای عضو این اتحادیه درخواست پناهندگی داده‌­اند و تعداد تقاضا در آلمان بیش از سایر کشورها بوده است.

حدود یک‌چهارم از درخواست‌­های پناهندگی (۲۴۴ هزار مورد) مربوط به آلمان، ۱۵۶ هزار تقاضا مربوط به فرانسه، ۱۱۸ هزار مربوط به اسپانیا، ۱۰۹ هزار مربوط به اتریش و ۸۸ هزار مربوط به ایتالیا بوده است.
به‌رغم افزایش چشمگیر ۵۰ درصدی در تعداد درخواست‌­های پناهندگی در سال ۲۰۲۲، این رقم هم‌چنان کمتر از رکوردهای ثبت شده در سال ۲۰۱۵ (حدود ۱.۴ میلیون) و سال ۲۰۱۶ ( حدود ۱.۳ میلیون) است.

از میان یک میلیون نفری که خواهان دریافت پناهندگی از اروپا بوده‌اند، بیشترین تعداد درخواست به ترتیب مربوط به شهروندان سوریه، افغانستان، ترکیه، ونزوئلا و کلمبیا بوده است.

گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا می‌گوید: «ترکیبی از بحران­‌ها، از جمله درگیری­‌های نظامی جديد و ادامه‌دار، بی‌ثباتی سیاسی، خشونت و سرکوب و شوک‌­های اقلیمی همگی در کنار هم باعث شده که میلیون‌ها نفر در سال ۲۰۲۲ سرزمین خود را ترک کنند.»

حدود ۴۲ هزار نفر از متقاضیان پناهندگی در سال ۲۰۲۲ کودکان یا نوجوانانی هستند که بدون والدین خود به خاک اروپا رسیده‌اند. این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ تاکنون است و حدود دو سوم آنها اهل افغانستان و سوریه هستند.

رقم متقاضیان پناهندگی در سال ۲۰۲۲ شامل حدود چهار میلیون پناهجوی اوکراینی نمی‌شود که به دلیل شرایط استثنایی و تصمیم اتحادیه اروپا از طی روند اداری و طولانی درخواست پناهندگی معاف شدند.

گزارش جدید آژانس پناهندگان اروپا کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که یک کشتی ماهی‌گیری حامل صدها پناهجو به مقصد اروپا در آب‌های مدیترانه در نزدیکی یونان غرق شد که اکثر سرنشینان آن شهروند پاکستان بودند.

همزمان گزارش‌هایی منتشر شده است حاکی از این که گارد ساحلی یونان برخلاف قانون قایق پناهجویان را عمدا از خاک این کشور دور یا منحرف می‌کند. یونان اولین مقصد اروپایی پناهجویانی است که تلاش می‌کنند خود را با قایق از ترکیه یا شمال آفریقا به خاک اروپا برسانند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *