همزمان با بازداشت شماری از معترضان زن در کابل و برخی از ولایات دیگر از سوی طالبان، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان خواستار رهایی بی‌درنگ این معترضان و خبرنگاران شده است.

دو روز پیش، شماری از زنان در کابل، ننگرهار، تخار و برخی از ولایات دیگر به دلیل تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها توسط طالبان دست به تظاهرات زدند و افراد این گروه، ضمن جلوگیری از گسترش این اعتراضات، برخی از معترضان را بازداشت کردند.

ریچارت بنیت در پیامی در صفحۀ تویتر خود نگاشته است: “گزارش‌های نگران‌کننده از لت و کوب و بازداشت معترضان زن و خبرنگاران در کابل، تخار و ننگرهار در رابطه به آموزش دختران وجود دارد. انکار آزادی بیان و اجتماعات بحران بشری را تشدید می‌کند.”

آقای بنیت از طالبان خواسته است که این معترضان زن و خبرنگاران را هرچه زودتر از بند رها کرده و همچنان رهبران این گروه باید، تصمیم شان را دربارۀ تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، لغو کنند.

در ویدیوهای که از بازداشت زنان معترض در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که افراد طالبان برخی از این زنان را لت و کوب و تهدید کرده و آنان را به زور در موترهای نظامی بالا می‌کنند.

ژولیا پارسی، یکی از معترضان زن روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) گفت که افراد طالبان در تظاهرات روز پنجشنبه، شش معترض زن را بازداشت کرده و از این میان، چهار نفر آنان را دوباره رها کرده اند.

خانم پارسی افزود: “طالبان به تعداد چهار دختر را بازداشت کردند، یکی از آنان زهرا مانگار و دومش انگیزه گونش بود که این دو نفر را در حوزه سه برده بودند که بعد از بازجویی و تعهد، که دوباره تظاهرات نکنند، از بند آزاد کردند.”

به گفتۀ خانم پارسی، دو معترض دیگر به شمول رقیه ساعی در مسیر راه توسط طالبان بازداشت شده و تا کنون از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان شماری از دانشجویان دختر و پسر در پوهنتون ننگرهار و تخار را که در دو روز گذشته دست به اعتراض زدند، را نیز بازداشت کرده و تا کنون آنان را رها نکردند.

همچنان گفته می‌شود که افراد طالبان شماری از خبرنگاران را در این ولایات که برای پوشش این اعتراضات به محل رفته بودند را نیز بازداشت و زندانی کرده اند. تا کنون شمار دقیق این خبرنگاران بازداشت شده توسط طالبان مشخص نشده است.

طالبان پیش از این نیز، برخی از معترضان و خبرنگاران را در کابل و برخی از ولایات دیگر بازداشت و زندانی کرده بودند که بر اساس گزارش‌ها شماری از معترضان زن از چندین ماه به این‌سو در بازداشت طالبان قرار دارند.

تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها توسط طالبان، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته و در دو روز اخیر، از سیاستمداران گرفته تا ورزشکاران، فعالان مدنی، چهره‌های اکادمیک و حتا برخی اعضای طالبان خواستار لغو این تصمیم شدند.

کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی، ترکیه، ایران، قطر، امارات متحدهٔ عرب و برخی دیگر کشورها این اقدام را نکوهش کرده و خواستار تغییر رویکرد طالبان شدند.

در تازه‌ترین واکنش، وزیران خارجهٔ هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) گفته اند که رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان ممکن به مثابهٔ “جنایت علیه بشریت” محسوب شود و با هشدار از پیامدهای چنین اقدام، خواستار لغو آن شدند.

پس از واکنش‌های زیاد در تازه‌ترین مورد، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان “بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران” را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان مشخص نکرد که دروازه‌های پوهنتون‌ها چه زمانی به روی دختران بازگشایی خواهد شد، اما گفت که بازگشایی یا مسدود ماندن پوهنتون‌ها به روی دختران، بستگی به این دارد که تا چه حد شرایط در “چارچوب شریعت اسلام” برای این کار مهیا می‌شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *