کمیته بین‌المللی نجات از آمریکا و اروپا خواسته است که فورا به بحران اقتصادی در افغانستان رسیدگی کنند تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.

شش ماه قبل (۱۵ آگوست) طالبان وارد کابل شدند و با تصرف پایتخت، بر تمام افغانستان تسلط یافتند. کمیته بین‌المللی نجات در بیانیه‌ای که به همین به مناسبت منتشر کرده گفته است که تقریباً بیست و سه میلیون نفر در افغانستان با کمبود یا ناامنی شدید موادغذایی روبرو هستند.

از ماه آگوست، قیمت مواد غذایی در افغانستان به شدت افزایش یافته است، بخش بانکداری در آستانه سقوط است و کشورهای کمک‌کننده نزدیک به ۹ میلیارد دالر از وجوه و دارایی های افغانستان را مسدود کرده‌اند.

شش ماه پس از تسلط طالبان، هنوز هیچ کشوری دولت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

طالبان کابینه موقت خود را سه شنبه ۱۶ سنبله/شهریور (هفتم سپتامبر) به ریاست محمدحسن آخوند، به عنوان رئیس الوزرا (نخست وزیر) اعلام کردند، اعضای کابینه طالبان عمدتا چهره‌های حاکمیت دوره پیشین این گروه در ۱۹۹۰ و فرماندهان جدید هستند.

از جمله وزیران کابینه طالبان سراج‌ا‌لدین حقانی، وزیر کشور طالبان است که در “بالاترین سطح تحت تعقیب” پلیس فدرال آمریکا قرار دارد. سایت اف‌بی‌آی به تازگی جایزه “اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود” را از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

خواست بسیاری از کشورها از طالبان ایجاد دولت فراگیر و توجه به حقوق بشر به خصوص حقوق زنان در افغانستان است.

کشورهای غربی به طالبان گفته‌‍اند که حتی کمک های بشردوستانه با بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور مرتبط است.

در چند ماه گذشته، زنان در شهرهای مختلف افغانستان تظاهرات گسترده‌ای راه انداختند که گروه‌هایی از مردان نیز با آن‌ها همراه شدند.

در چند مورد این تظاهرات به خشونت کشیده شد و از جمله دو نفر از معترضان در هرات با شلیک گلوله طالبان کشته شدند.

اما پس از آن که طالبان راه اندازی هر نوع تظاهرات بدون هماهنگی با طالبان را غیرقانونی اعلام کرد، شمار این اعتراضات کاهش یافت.

در جریان اعتراضات اخیر شماری از خبرنگاران نیز مورد خشونت قرار گرفتند.

در روزهای گذشته ناپدید شدن و بازداشت شماری از فعالان حقوق زنان از سوی طالبان خبرساز شد و واکنش‌های جهانی در پی داشت.

پس از فشارهای بین‌المللی و درخواست بسیاری از سازمان‌ها و چهره‌های مهم جهانی از جمله دبیرکل سازمان ملل، سه روز قبل (۲۳ دلو) گزارش‌هایی از آزادی “چهار” فعال زن از بند طالبان در کابل منتشر شد که دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از آن استقبال کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *